Psychologen werken overal en hebben de meest uiteenlopende functies. Helaas bevatten maar weinig van deze functieomschrijvingen de titel Psycholoog. Zie je collega-psychologen dan nog maar eens te vinden. Om vakgenoten te ontmoeten en inspiratie op te doen, organiseerden Online Dialogue en het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) een seminar voor ‘verborgen psychologen’. Vorige week (23 oktober) kwam er al een artikel online over alle sprekers die voor veel inspiratie zorgden. Maar om de psychologen elkaar echt te laten ontmoeten werd er ook een workshop georganiseerd.
Onder de aanwezigen waren onder meer account directors, gedragsonderzoekers, content managers, beleidsadviseurs, GZ-psychologen en een handjevol studenten die allemaal actief mee discussieerden. Mooi om deze mengelmoes van mensen samen aan de slag te zien gaan om hun gedeelde interesse voor psychologie naar de oppervlakte te krijgen. Een ding is zeker, deze dag is een mooie opstap voor psychologen om samen te komen en ervaringen te delen.
Van verborgen psycholoog naar psycholoog
De workshop ‘De verborgen psycholoog’ stond in het teken van ontmoeting, herkenning en tips. De psychologen gingen in groepjes uiteen om per groepje een vraag te behandelen, ieder met een andere invalshoek. Zo gingen de vragen over de ideale functie voor een psycholoog in het bedrijfsleven, wie psychologie mist in zijn of haar werk, hoe men meer psychologie kan toepassen en wat psychologen vanuit hun studie hadden willen meekrijgen over het bedrijfsleven?
De presentatie van Mischa Coster voorafgaand aan de workshop sloot daar perfect op aan. Hij sprak over hoe hij zich heeft ontwikkeld als zelfstandig mediapsycholoog en zijn visie op psychologen in het bedrijfsleven. Hij noemde een aantal taken en verantwoordelijkheden die een psycholoog (of Chief Psychology Officer) zou kunnen vervullen. Dit was een mooi begin om met elkaar in gesprek te gaan over hoe de psycholoog waarde kan hebben in het bedrijfsleven.
Psychologen moeten meer lef tonen
Tijdens de workshop kwamen veel dezelfde geluiden uit de zaal. De psychologen vertelden elkaar openhartig over hoe zij psychologie wel of niet dagelijks in hun werk toepassen. Vele bezoekers gaven aan dat ze er meer voor uit willen komen dat ze psycholoog zijn en geloven in de toegevoegde waarde van psychologie. Het grootste inzicht van de dag was dat we, als psychologen, het ‘verborgen zijn’ zelf in stand houden. Zo lang wij functietitels zoals gedragswetenschapper of HR medewerker aannemen gaat er niks veranderen. Zo werd benoemd dat psychologen meer lef moeten hebben om hier verandering in te brengen. Gelukkig kwamen er ook ideeën ter sprake waar iedereen voor zichzelf tips uit kan halen om hiermee aan de slag te gaan.
Meer draagvlak voor psychologen in het bedrijfsleven
Er zijn heel veel dingen die we zelf al kunnen doen en best makkelijk zijn. We kunnen een proactieve houding aannemen als psycholoog in een bedrijf en daarbij vertrouwen in ons wetenschappelijk fundament. Maar het is moeilijker om in een groot bedrijf als een van de weinige psychologen een meer psychologie gedreven werkwijze te hanteren. Het overkoepelende idee is om meer draagvlak te creëren voor psychologen in het bedrijfsleven. Dat is iets waar wij de komende tijd in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Psychologen (NIP) dan ook hard mee aan de slag gaan.
Benieuwd naar de uitkomst van de workshop? Zie hier alle de tips en goede voornemens die de psychologen met ons deelden: