Zolemba redesign: een award winnende case

Zolemba case redesign website

Zolemba verkoopt bedrukte en onbedrukte etiketten aan bedrijven in de logistieke sector en bedrijven met een webshop. Zolemba is actief in meer dan 10 Europese landen en heeft de ambitie om de meest innovatieve drukkerij van Europa te worden.  

In 2021 hadden ze een aantal projecten gepland om de webshop verder te optimaliseren. Één daarvan was een redesign van de homepage zodat deze beter aan zou sluiten bij het gedrag en de motivatie van klanten van Zolemba.

Wat hebben we gedaan tijdens de redesign?

Zolemba gebruikte sinds 2017 dezelfde homepage en die voldeed simpelweg niet meer – zowel voor bezoekers als voor Zolemba zelf. Omdat de homepage zijn potentieel niet bereikte, benaderde Zolemba ons voor het uitvoeren van een technische check, data-analyse en gedragsanalyse op hun website.

Dit leverde een hoop inzichten op. Op basis hiervan hebben we een redesign gemaakt van hun homepage voor zowel zolemba.de als zolemba.nl.

Data-inzichten: informatie over bezoekersgedrag

Onze data analyse leverde veel informatie op over het gedrag van bezoekers. Bezoekers brachten ongeveer 3 minuten op de website door. De meerderheid van de bezoekers gebruikten een laptop en kwamen via paid of organic. Bezoekers gebruikten vooral de zoek- en inlogfuncties. Bezoekers hadden alleen interactie met de topfunctionaliteiten van de homepage. 94% van de bezoekers zag de hero image en USP-balk. Minder dan de helft van de bezoekers scrolde naar beneden tot onder de hero image. Ze gebruikten voornamelijk de zoekbalk en de inlogmogelijkheid in de navigatie bovenaan. 

heatmap zolemba case
Ook de funnel analyse gaf opmerkelijke inzichten. De stap van de homepage naar PLP was ondermaats. Een veel frequenter gebruikte route was vanuit de homepage naar “mijn vorige producten”. 
zolemba case funnel analyse

De psychologische optimalisatie strategie

Al deze bevindingen waren indicatoren dat Zolemba-bezoekers doelgerichte bezoekers zijn die weten wat ze willen. Uit klantonderzoeken bleek dat bezoekers zich zeer bewust waren van de prijzen en dat ze Zolemba waardeerden vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien waren bezoekers actief op zoek naar een makkelijke klantreis zonder obstakels. Ze wilden gefocust blijven, afleiding vermijden en problemen tijdens het koopproces vermijden. 

We gebruikten psychologische literatuur om te begrijpen hoe we deze doelgerichte klanten het beste konden bedienen.  Meer specifiek gebruikten we inzichten uit dual-procestheorieën (Haidt, 2006; Kahneman, 2003): 

  • we moeten afleiding en obstakels vermijden (McDowell et al., 2016),
  • Het bestellen zo gemakkelijk en snel mogelijk maken (Fogg, 2007),
  • De homepage ontwerpen in lijn met veelgebruikte functionaliteiten (Haidt, 2006).

Het homepage design

Op basis van alle inzichten hebben we een functionele homepage gemaakt. De volgende hypothese werd gevormd:

Gebaseerd op data en psychologie, verwachten we dat het redesign beter aansluit bij de onderliggende behoeftes en doelen van Zolemba klanten en daardoor zal leiden tot meer orders (H1: CR%) en clickthrough (H2: CTR). 

In eerste instantie lijkt het redesign niet meteen beter. Het is drukker, er staan veel elementen boven de fold en het design is niet sprankelend modern en fancy. Toch gingen we vol enthousiasme hiermee aan de slag. We wisten namelijk dat alle elementen die van belang waren voor de doelgerichte bezoekers, nu veel makkelijker te vinden waren:

  • We hebben de meest gebruikte ingangen naar de PLP klaargezet
  • We hebben de etiket label configurator gehighlight (1 van de belangrijkste USP’s van zolemba)
  • We hebben het inloggen veel makkelijker gemaakt en uitgelegd waarom inloggen nodig is (voor herhaalbestellingen)
  • We hebben de zoekfunctie vergroot
  • USP’s aangepast die bij de doelgerichte bezoeker aansloten

Het award winnende resultaat

Zoals verwacht heeft het herontwerp verschillende positieve effecten. Conversie, CTR, inlogs en configuratorbestellingen zijn allemaal gestegen:

  • Totale CR% uplift van 26%
  • CTR naar PDP +81%
  • Login +24%
  • Orders vanuit configuration module +38%

De resultaten laten zien dat het herontwerp gebaseerd op gegevensanalyse en psychologische kennis zijn vruchten afwerpt. Het herontwerp sluit beter aan bij het gedrag van de klanten en hun onderliggende behoeften en motivaties. Dit vertaalt zich in meer bestellingen, wat belangrijk is voor Zolemba.

In 2022 heeft Online Dialogue met deze case een Experimentation Elite Award gewonnen voor Best Business & Industry Experimentation Campaign. 

Wil je ook een redesign maken op basis van data en psychologie? Neem dan contact met ons op!

zolemba case award
De award wordt door conversie manager Desiree overhandigd aan Zolemba
contact

Kunnen wij jou ook helpen met CRO?

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op of bel ons (030 4100 170).