Terugblik 2015 en ons nieuwjaarsgeschenk

Het jaar zit er bijna op, nog 2 dagen en de eerste mensen zitten in de Alpen – hopelijk in de sneeuw. Natuurlijk blijft Online Dialogue ook de laatste 2 weken voor iedereen aan het werk, maar de vraag gaat natuurlijk nu richting de kerst omlaag. Dat mag ook wel even na de drukte van 2015. De vraag naar onze onderzoeken, ontwerpen, optimalisaties, organisatie ondersteuning en opleidingen nam immers 35% toe ten opzichte van 2014.

Collega’s

od_team

Dankzij de komst van Jorrin (UX), Tom (Analytics), Lotte (Strategie), Paul (Analytics), Eddy (Operations) en Bas (Psychologie) konden we iedereen goed blijven helpen en het vertrek van Annemarie en de overgang van Michiel en Jules naar onze interim pool opvangen.

Er zijn echter nog veel meer collega’s bijgekomen. Vanuit business development zijn we in 2015 doorgegaan met het opbouwen van Testing.Agency – jouw A/B-test support team. Deze spinout zag onder de vleugels van Martijn Reintjes dit jaar Wilmer, Wilfred, Kenneth, Jayne, Lecaman en Erwin toetreden tot het team. Hier profiteerde Online Dialogue qua A/B-test development resources natuurlijk ook erg van.

ta_team

Veel nieuwe mensen met veel energie, dagelijks aan de gang om de online dialoog bij onze klanten te verbeteren, dat zorgt ervoor dat je met plezier bij ons op kantoor zit (waar we op de valreep nog een kleine verbouwing doorvoerden, kom snel maar eens kijken).

Klanten

Onze klanten worden steeds internationaler – met veel voldoening heb ik bijvoorbeeld samen met Online Dialogue partner Bart Schutz een maatwerk conversie en psychologie opleiding mogen geven aan de online specialisten van de verschillende Schibsted labels in Europa. Schibsted is de grootste uitgever van Noorwegen en Zweden, waardoor wij de ene keer in Olso mensen hielpen en de andere keer in Stockholm. Energie kreeg ik vooral van het feit dat de learnings uit de workshops ook direct samen met ons door Schibsted werden toegepast op haar verschillende digitale kanalen. Ik kijk nu al uit naar de volgende inhouse trainingen die we op deze manier bij onze klanten starten.

Van drukte naar stilte

Naast de reizen naar onze klanten brachten ook de vakcongressen ons vaak naar Schiphol. Zelf heb ik Berlijn, Londen, Riga, Tallinn, Vancouver en Las Vegas weer als halve tourist mogen meemaken – de organisaties leggen hun sprekers vaak in de watten – zo dat ook gebeurde in deze steden. Onder de indruk ben ik helaas niet snel meer, maar na met een helikopter vanuit Las Vegas naar de Grand Canyon te zijn gevolgen om een glas champagne te heffen op de mooie omgeving was ik toch wel even stil. Niet vanwege de hele setting, maar vanwege de rust – het was zoals ik schreef een druk jaar en als je dan opeens midden in de bergen staat en je oren ervaren opeens helemaal niets – dan is dat geweldig – van de extreme drukte van Las Vegas naar opeens helemaal niets. Probeer het ook eens volgend jaar: soms even helemaal niets.

canyon

Nieuwjaarsgeschenk: € 2016 voor de Hollandsche Molen

Behalve dat wij veel conversie experts tegenkwamen in het buitenland, zochten ze ons ook op. Van Colin McFarland van Skyscanner tot conversie bron Craig Sullivan, van You Sould test that auteur Chris Goward tot ConversionXL founder Peep Laja. Allemaal konden we met elkaar proosten op ons vak en hen ons mooie land laten zien. Wat zij altijd prachtig van Nederland vinden, naast het feit dat we deels onder zeeniveau zitten, zijn de vele molens die hier nog steeds staan. Dat zijn wij helemaal met ze eens. Molens zijn een uniek stukje Nederland.

Zoals je waarschijnlijk wel weet krijg je van ons met de kerstdagen geen flesje wijn om je te bedanken voor de samenwerking. We houden ook dit jaar vast aan onze traditie om een goed doel te steunen. Voorgaande jaren waren dat “Braille en ICT“, “One Laptop per Child“, “De Hersenstichting“, “Online Detective” en “Het nationaal bossenfonds“.

molenDit jaar gaat onze donatie, van in dit geval 2016 euro, naar Vereniging de Hollandsche Molen. Als dé molenvereniging van Nederland werken zij aan de beleving, de bescherming en de belangenbehartiging van de wind-en watermolens en dat steunen wij graag. Voor onszelf en onze buitenlandse gasten.

Wij wensen je gezellige feestdagen toe en een gelukkig en succesvol nieuwjaar, met in 2016 voor jou ook: meer evidence based growth!

Ton Wesseling - founder

Trainer / consultant / lead voor conversie optimalisatie (CRO), digitale experimenten en A/B-testen. Meer informatie over Ton: TonW.com. Ton is de oprichter van Online Dialogue en nog altijd gepassioneerd CRO promoter via evenementen zoals Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards en platformen zoals ABtestguide en de Optimizers Community.