Stel je eens voor: Je zit tevreden thuis bij de kerstboom en je denkt even aan je werk. Je ziet allemaal blije, enthousiaste collega’s. De sfeer is top. Onbedoeld lach je weer om die ene grap. Tegelijk zie je je collega’s hard en gedreven werken aan thought-leading kennis. Dankbaar denk je aan hoe je iedere dag meer leert over wat mensen online drijft en hoe bedrijven die kennis op een ethische manier toe kunnen passen om succesvoller te zijn en de digitaliserende wereld een betere plek te maken.
Zo voelen wij ons nu: Enorm dankbaar voor een top 2016!
Ik neem je dan ook graag kort mee in een terugblik op een supermooi 2016…
Van transactional naar transformational
Onze bekende FACT & ACT aanpak is sterk geëvolueerd in 2016. Met vele klanten mochten we zoals voorgaande jaren weer ‘high-velocity’ groei realiseren, door het uitvoeren van tientallen experimenten. We groeiden verder in het volledige uitnutten van het aantal data, wetenschappelijke analyses en a/b-testen. Bij andere mooie klanten leerden we hoe dit te doen bij weinig of geen testcapaciteit. We werden nog beter in –wat wij noemen- dit ‘transactional’ of ‘earnings’ niveau (met de focus op conversies).
Door al die analyses en experimenten kregen we ook de unieke kans om aan het volgende niveau te werken: Het ‘intellectual’ of ‘learnings’ niveau. Hoe integreer je alle bestaande kennis over het gedrag van klanten? FACT & ACT 2.0 zag het levenslicht, met daarin bijvoorbeeld de ‘behavioral intelligence grid’; we plotten het klantgedrag tegen haar bepalende en beïnvloedende factoren. Zo komen we tot hoofd- en sub-hypotheses en zijn we in staat om ‘the next best hypothesis & test’ te prioriteren. En het belangrijkste: we bouwen nu aan heuse klantgedrag modellen. We visualiseren wat mensen gedurende hun klantreis drijft en beïnvloedt (1st party customer intelligence).
Momenteel werken we verder aan FACT & ACT 3.0. We combineren het klantgedrag model met bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden qua data en technologie. We willen zo komen tot ‘the next best innovation’ en zodoende in 2017 eindelijk de brug te slaan tussen innovatie en optimalisatie. Dit noemen we het ’transformational’ niveau.
Collega’s
2016 was ook het jaar waarin ons team weer groter groeide. Aan de ene kant namen we met heel veel dank voor alle inspiratie, resultaten, party-boys en gezelligheid afscheid van Paul Koks, Bas Heerkens, Maurice Beerthuyzen (managing partner) en Bart de Bruin en wensen hen alle succes toe voor komend jaar.
In chronologische volgorde verwelkomden we Joost (consumenten-psycholoog en data-driven strateeg), Daan (commercieel econoom en bij ons analytics & optimization expert), Valentina (communicatie expert en data-driven strateeg), Hans (optimization expert en data-analist met een technischer inslag), en afgelopen maand Kyra (marketeer, sociaal wetenschapster en master new media & digital culture). Daarmee zijn we inhoudelijk nog verder versterkt, en kunnen we bovendien veel meer gaan laten zien van wat we voor onze klanten en de maatschappij doen en bereiken.
Spin-Outs
Er zijn echter nog meer mooie dingen gebeurd. Dit jaar is Testing.Agency –het wereldwijde bureau met front-end developers die jouw A/B-testen snel en kwalitatief bouwen- officieel zelfstandig geworden. Onder leiding van Martijn Reintjes draait Testing Agency inmiddels volledig op eigen klanten en resources. Voor klanten als Conversion.com, Tribal, NightMonkey, PRWD, Conversionista en natuurlijk Online Dialogue bouwde Testing.agency al meer dan 500 a/b-testen.
Daarnaast zag Smart Notifications het levenslicht. Onze Jorrin ontwikkelde deze tool die op basis van machine learning automatisch conversieverhogende notificaties op websites en campagnes vertoont. In 2017 gaat Jorrin het algoritme verder uitbreiden zodat meerdere segmenten en zelfs contextuele factoren meegenomen kunnen worden! Dat Smart Notifications echt omzetverhogend werkt blijkt inmiddels uit de successen bij klanten als Cheaptickets.nl en Van der Valk Exclusief hotels. Bovendien won Jorrin met Smart Notifications recent de jaarlijkse december editie van “The Floor is Yours” op Online Tuesday. Voor wie het interesseert: De beta versie is nog tot 31 december gratis beschikbaar op inschrijving!
Global Optimization Group
Ook werden we dit jaar trots deel van de Global Optimization Group, een internationaal samenwerkingsverband tussen thought leading consultancy bureaus gespecialiseerd in optimalisatie. Activiteiten van de GO Group zijn onder meer gericht op: kennisdeling, uitwisselen van resources, acquisitie en gezamenlijk invulling geven aan internationale opdrachten. In totaal telt de Global Optimization Group 150 man met kantoren in Zweden, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Canada en Nederland. Ondanks dat ‘maar’ eenderde van onze klanten internationale klanten zijn, zijn we hiermee nog beter in staat deze te bedienen.
Podia
Mede partner Ton Wesseling en ikzelf stonden weer op heel veel nationale en internationale congressen. Naar de USA en Italië reisden we zelfs meerdere malen… Nog trotser zijn we echter op het feit dat 2016 het jaar was waarin ook andere OD-ers het podium opgevraagd werden! Collega’s als Roy, Annemarie en Eline geven nu gastcollege’s op universiteiten en hogescholen. Jorrin presenteerde op een congres in Graz (Oostenrijk), Tom en Annemarie in Tallinn (Estland), en Annemarie zelfs bij Google en in Jamaica (die laatste waren Ton en ik zelfs een beetje jaloers op ;-).
Ook kregen we intern bij OD weer af en toe bezoek van internationale guru’s zoals Craig Sullivan (@optimizeordie) en Roger Dooley (@neurosciencemarketing). En uiteraard was Conversion Hotel weer een absoluut hoogtepunt. Met ruim 200 online deskundigen deelden we 3 dagen lang kennis, luisterden naar 12 internationale keynote sprekers, deden mee aan een unconference, aten, dronken en vierden samen feest.
Ethiek & maatschappij
Toch was 2016 voor ons en mij persoonlijk ook vooral het jaar van de ethiek. De enorme hoeveelheid aan a/b-testen, zie ik als “het grootste psychologisch experiment ooit”. We zijn nu daadwerkelijk aan het leren wat mensen (bewust en onderbewust) drijft. Om die reden werkte ik met veel plezier mee aan een documentaire voor VPRO Tegenlicht over de vraag “What Makes You Click?”. In de documentaire vragen we aandacht van zowel bedrijven als consumenten voor hoe goed we inmiddels in staat zijn mensen te ‘laten klikken’. Waar ligt de grens tussen verantwoord gebruik van online (en met name smartphone), en verslaving? Is al die tijd op onze mobiel wel “Time Well Spent”?
Ook hebben we met een aantal OD-ers zoals Eline een ethische code opgesteld en een congres over de ethische rol van psychologen georganiseerd met het NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen). Daarnaast zit ik tegenwoordig in een task-force “Internet & Psychology” die de Europese Unie adviseert…
Wellicht denk je, is dat nou echt een issue? Één voorbeeld ter illustratie: Bij Hostelworld leerden we dat ‘gevoelens van onveiligheid’ een factor zijn bij de keuze voor het boeken van een slaapzaal bed (je bent tenslotte rond de 20 jaar en slaapt in een zaal vol onbekenden in een onbekende stad). Wij bleken in staat die onveilige gevoelens deels weg te nemen (zoals bleek uit winnende testen voor ‘24/7 portier’, ‘kluisjes’,‘schone lakens’,…). Hostelworld was uiteraard blij met deze conversie knallers. De ethische vragen die wij vervolgens stelden was echter: Wonnen deze testen niet vooral onder meisjes? En was dat dan vooral bij ‘onveiligere hostels’? Want als dat zo zou zijn, dan drijven we meisjes –met een gevoel van veiligheid- naar onveilige hostels…
“Met grotere kennis van klantgedrag komt grotere verantwoordelijkheid…”
Op naar 2017: Make Sense!
En met die ethische noot kom ik op ons nieuwjaarsgeschenk. Zoals je wellicht al weet hebben wij de traditie om als nieuwjaarsgeschenk een goed doel te steunen in plaats van cadeaus geven aan onze relaties. Voorgaande jaren waren dat “Braille en ICT“, “One Laptop per Child“, “De Hersenstichting“, “Online Detective” en “Het nationaal bossenfonds“ en “De Hollandsche Molen”. De donatie is ons cadeau dankzij onze relaties en voor onze relaties.
Dit jaar pakken we het weer iets anders dan de voorgaande jaren geven we het enige schaarse goed dat een mens wellicht heeft: tijd! En wel aan: de Stichting Make Sense
Voor Make Sense gaan we met een Online Dialogue team hun online presence growth-hacken met maar 1 doel – met de tijd die we besteden (en het geld dat dit kost) veel meer donaties binnenhalen dan wat we normaal zelf als donatie zouden hebben gegeven (2017 euro).
Wij wensen je gezellige feestdagen en een succesvol, evidence everything, ethical everything en vooral giga-gelukkig 2017 toe!!!