“Kinderen bekend maken met online verleidingstechnieken”
Het is eind december. Buiten is het donker en koud. Binnen heb je het gezellig met je vrienden en familie. Het is de periode waarin je extra lief bent voor anderen. Je geeft om ze…
In 2013 hielp Online Dialogue weer meer opdrachtgevers om hun klanten gelukkiger te maken. En dat terwijl we die klanten scheidden van zoveel mogelijk geld, en wij onze opdrachtgevers weer scheidden van dat geld. Dankzij dit sequentieel geld scheiden, leerden wij – data & evidence based – nog sneller en nog beter hoe ongelooflijk beïnvloedbaar, verleidbaar en manipuleerbaar een brein is (onze opdrachtgevers refereren naar dat brein doorgaans als ‘unieke bezoeker’, ‘klant’ of ‘consument’).
Met deze kennis groeiden onze opdrachtgevers in online rendement en volwassenheid. Wij noemen dat ‘online dialoog optimalisatie’. Maar laten we eerlijk zijn, het was een vrij eenzijdige dialoog optimalisatie. We leerden vooral bedrijven hoe je online overtuigd.
Wederkerigheid
De consument – die we zo fijn mochten betesten – leerde niets van alle opgedane kennis.
Vandaar…
… dat wij na de zomer een project zijn gestart om de opgedane kennis over verleidingstechnieken ook bij de consument te krijgen. Hoe? Samen met de Willem de Kooning Academy (WdK). Studenten van de WdK ontwikkelden met ons een aantal concepten die consumenten bewuster maken van hoe sterk we elkaar online wederzijds beïnvloeden. Afgelopen vrijdag was grote Apocalyps: de teams presenteerden hun finale concepten.
De winnaar: “Online Detective”
De “Online Detective” was de overtuigende winnaar: een uitgebreid spelpakket voor basisscholen (groep 5-8).
- Het spel start met super detective ‘Wi’, die de hulp van de klas inroept om online verleidingstechnieken op te sporen.
- Ieder kind krijgt zijn eigen detectivemap
- In de klas worden gezamenlijk 3 verschillende spellen gespeeld. Uit de video’s van de ‘in de klas testen’ is duidelijk te zien hoe boeiend de spellen zijn.
- Met de verkregen kennis in zijn/haar detectivemap gaan de kinderen naar huis, om daar al spelenderwijs het bewustzijn bij hun ouders te vergroten (hetgeen een stukje van een geheim wachtwoord oplevert).
- Terug in de klas wordt gezamenlijk het wachtwoord gevonden. Dit geeft uiteindelijk toegang tot een online platform voor kinderen, leraren en ouders (waar ze ervaringen en meningen delen, en nog meer kunnen leren).
Specifiek waren wij zeer gecharmeerd van “Online Detective” door de volgende aspecten:
- Kinderen in de leeftijd 8 a 10 jaar staan nog open voor nieuwe kennis (hebben nog niet zo de neiging te zeggen ‘dat zal wel, maar dat geldt niet voor mij’).
- Het spelconcept heeft gedurende de ontwikkeling al meerdere test & optimalisatiecycli doorlopen (lang leve evidence based optimization!).
- Kinderen zijn waanzinnig sterke overtuigers richting hun ouders.
Dus ons kerstgeschenk 2014 is: Bewuste en weerbare kinderen!
Dit jaar steunen we de consument. In eerdere jaren deden we hetzelfde met andere goede doelen zoals het project “Braille en ICT“, “One Laptop per Child” en “De Hersenstichting“.
Dit jaar is ons kerstgeschenk de kickstart van het educatieve spel:
“Online Detective”
Met de kickstart ontwikkelen we de eerste kant-en-klare versie. Vervolgens gaan we fundraisen via een kickstarter platform.
Want verderop in jouw straat woont één van jouw klanten. Ook daar is het buiten donker en koud, en binnen heerst gezelligheid met vrienden en familie. Het is tijd eens extra dankbaar te zijn richting de consument. We geven om ze, we geven aan ze…
En dat is ons kerst- en nieuwjaarsgeschenk: Wederkerigheid in kennis
Een hele fijne en uiterst verleidelijke kerst en nieuwjaar gewenst!
namens heel Online Dialogue
p.s. Kun je zelf ook een bijdrage leveren (in design, funding, ontwikkeling, promotie)? Stuur dan asap een mailtje naar ons: Nienke.van.der.Sar @ OnlineDialogue.com