Vorige week dinsdag (13 december 2016) vond weer de jaarlijkse december editie van Online Tuesday plaats: The Floor is Yours. In De Nieuwe Liefde in Amsterdam kregen negen startups ieder vijf minuten de kans om drie juryleden en het (thuis)publiek te overtuigen van hun product of dienst. Aan het einde van de avond werd onze collega Jorrin Quest door de jury aangewezen als winnaar met zijn startup Smart Notifications.
And the winner is…
Ondanks dat het niveau van de pitches dit jaar ongelofelijk hoog lag was de jury het erover eens dat er maar één presentatie was die aan alle criteria voldeed. Bedenker en ontwikkelaar Jorrin Quest omschrijft Smart Notifications als een tool die op basis van machine learning conversieverhogende notificaties op websites vertoont. De ontwikkeling van Smart Notifications begon vorig jaar aan het einde van de zomer met een proof of concept voor Van der Valk. Met het support van Online Dialogue en na een succesvolle eerste campagne startte Jorrin begin dit jaar met het designen en bouwen van de tool voor zijn start-up. Huidige klanten van Smart Notifications zijn onder andere Travix (Cheaptickets, Vliegwinkel.nl) en Van der Valk Exclusief hotels.
Smart Notifications
Veel websites bevatten knelpunten waar bezoekers op vastlopen en dus een mogelijke conversie in de weg staan. Op zo een moment is het van groot belang dat je de bezoeker goed begeleidt of zelfs verleidt naar de volgende stap in het koopproces. Smart Notifications is hierbij vaak net dat laatste duwtje in de rug die van een bezoeker een klant maakt. Ten tweede biedt Smart Notifications ondernemingen de mogelijkheid hun unieke kwaliteiten en diensten te benadrukken. Gebruikers van de tool kunnen hun eigen notificaties schrijven of kiezen uit branche specifieke voorbeelden geschreven door consumenten psychologen. Het speciaal ontwikkelde bandit algoritme selecteert automatisch de best converterende boodschap voor een bepaalde klant op een specifiek moment.
Op een simpele manier automatisch je conversie verhogen
Het format van een notificatie die op een bepaald punt in beeld verschijnt zorgt ervoor dat de bezoeker afgeleid wordt en direct alle aandacht heeft voor het bericht. Hierdoor kun je bezoekers op een simpele maar effectieve manier op de hoogte brengen van jouw unique selling point. Het bandit algoritme zorgt er daarnaast voor dat je conversie gedurende de campagne automatisch geoptimaliseerd wordt. In de eerste fase van een campagne worden de notificaties door het algoritme random getoond en getest op hun performance. De best presterende berichten worden vervolgens automatisch steeds vaker geselecteerd. Op deze manier kan het algoritme direct inspelen op veranderingen in de contextuele factoren en waar nodig andere berichten inzetten.
Op het moment wordt er nog hard gewerkt om het algoritme van Smart Notifications uit te breiden zodat meer segmenten en contextuele factoren worden betrokken bij de kwalificatie van de berichten. De beta versie van de tool is nu beschikbaar op inschrijving. Schrijf je in voor 31 december, dan krijg je gratis toegang tot de tool in januari.