Eens per jaar worden door A/B-test case platform Which Test Won gouden en zilveren awards uitgereikt voor de beste A/B-testen van het afgelopen jaar. De awardverkiezing is aanstaande en de case instuur deadline is verstreken.
In 2011 waren wij de grootste winnaar (er zijn +- 35 awards) met (3 gewonnen awards met van der Valk en Fonq). In 2012 waren we de grootste winnaar in overtreffende trap: (9 gewonnen awards met Univé, Kras, MoneYou en Freo). Internationale awards waar we heel trots op zijn. Dit jaar (eind februari is de uitreiking) zullen we echter geen awards winnen.
Kennisdeling als basis voor Online Dialogue
Onze organisatie steunt op een aantal pijlers, waarvan 1 heel belangrijk is: kennis. Al mijn collega’s mogen maximaal 32 commerciële uren per week maken, zodat er 8 uur per week over zijn voor “kennistijd”. Deze kennistijd gebruiken zij om meer te leren over hun specifieke niche vakgebied. In de loop der jaren hebben we geleerd dat er daarbij maar 1 manier is om echt een stap verder te komen in je ontwikkeling: door het delen van je opgedane kennis. Je deelt de combinatie van kennis en praktijk die je beheerst, waardoor je feedback krijgt van andere professionals en met deze frisse blikken weer een volgende stap kunt maken.
Hierbij zorgt het delen van deze kennis (met daarbij veel publicaties) voor een groei van volwassenheid van ons vakgebied in de markt. Je wilt niet steeds zelf het wiel hoeven uitvinden. Iedereen zoekt bij vragen op internet naar antwoorden. Laten we met zijn allen zorgen dat daar antwoorden staan waar je iets mee kunt. Het aanbieden van antwoorden achter een “betaalmuur” draagt daar niet aan bij. Kennis wil je vrij toegankelijk houden. Hierdoor kunnen wij als organisatie ook weer ons werk op een hoger niveau uitvoeren (en daar van leren), omdat het basisniveau door de vrije kennis steeds hoger wordt.
Waarom winnen wij dit jaar dan niets?
We zullen dit jaar geen awards winnen, omdat we simpelweg geen cases hebben ingezonden.
De organisatie achter WhichTestWon is een uitgever die leeft van online bereik, trainingen en evenementen. Vorig jaar hebben ze echter besloten om de gratis ingestuurde cases naar WhichTestWon achter een betaalmuur te zetten. Het is geen hoog bedrag (75 dollar per jaar), maar ze onttrekken hiermee wel kennis aan de markt. Ja, iedereen kan zelf zijn cases gratis toegankelijk publiceren (je mag het niet zomaar overnemen van WhichTestWon), maar dat gebeurt veels te weinig.
Het feit dat de cases achter de betaalmuur komen te staan en dat je daarmee de kennis niet openbaar deelt / toegankelijk houdt gaat dus te veel in tegen onze belangrijke kernwaarden. De basis waarop Online Dialogue is gebouwd. Zonder deze basis zijn we niet meer wie we zijn: een kennisgedreven kwaliteit bureau. Wij zullen onze eigen cases de komende maanden dan ook gewoon in onze email nieuwsbrief, op onze website en externe platformen zoals emerce en marketingfacts gaan publiceren. En misschien denken we wel na over de oprichting van een eigen openbare A/B-test kennisbibliotheek en verleiden we andere bedrijven om daar ook hun cases in te plaatsen… Zodat ook hun kennis gratis en open toegankelijk blijft!