MoneYou.nl: snel en slim optimaliseren – deel 2

MoneYou Geen gedoeAl eerder schreven wij op onze website over het snel en slim optimaliseren proces bij onze klant MoneYou. Gezamenlijk presenteerden wij dit proces eerder op het Web Analytics Congres in Amsterdam en daarna kregen we de kans om in Emerce magazine uit te leggen wat we nu precies doen en bereiken.

Snel optimaliseren

We behandelden al eerder het snel optimaliseren. Dit is natuurlijk niet het eindpunt, maar het begin. De enige mogelijkheid om de dialoog op de website kwalitatief goed te maken en te houden, is door continue de site te blijven optimaliseren op basis van gebruikersinput. Om dit proces mogelijk te maken hebben we tijdens de snelle optimalisatie ook een aantal technische verbeteringen doorgevoerd. Enerzijds hebben we gezorgd dat de pagina’s vanuit het CMS veel meer component gedreven zijn opgezet. Anderzijds hebben we het mogelijk gemaakt dat we op elke pagina eenvoudig online analytics javascript codes kunnen plaatsen. Hierdoor kunnen we snel AB testen, een enquête uitvoeren of een heatmap van een webpagina maken.

Slim optimaliseren

Slim optimaliseren

Erik Idzenga, channel manager bij MoneYou: “Op dit moment zijn we samen met Online Dialogue elke marketeer aan het leren hoe hij slim moet optimaliseren. Wat is het juiste proces om tientallen malen per jaar kleine verbeterslagen te maken en daardoor een steeds betere dialoog te voeren?”.

  1. Wie en waar
    Vanuit onze target dashboards, geplande campagnes, of klachten van klanten bepalen we welk product aandacht nodig heeft. Door bezoeksegmentatie kunnen we bepalen voor welke groep bezoekers de dialoogverbetering het meeste effect zal hebben. Voor deze groep mensen gaan we aan de gang. Op die plek op de website waar volgens dat de analysesoftware het meest voor de hand ligt.
  2. Wat
    Wat we gaan verbeteren hangt volledig af van de extra kwalitatieve en kwantitatieve informatie die we eenvoudig middels allerlei tooling via ons aangepaste CMS kunnen inwinnen. Op basis van hypotheses ontwerpen we paginavariaties welke we dan heel snel kunnen uittesten op live bezoek.
  3. Waarom
    In de evaluatie is het natuurlijk goed om terug te zien wat de variaties onder aan de streep opleveren, maar nog belangrijker zijn de antwoorden op de hypotheses. Wat hebben we nu echt geleerd en hoe kunnen we deze learnings voortaan op de website en binnen de organisatie gebruiken?

Om de kennis goed te verspreiden en daarnaast iedereen betrokken en gemotiveerd te houden, werken we sinds kort met een groot levensecht proces board in onze gezamenlijke werkruimte. Doordat alle lopende, meest recente en best scorende testen zijn terug te zien, houden we iedereen bij de les. Zo blijven we continue met veel aandacht onze service verbeteren en daarnaast onze communicatie eenvoudig houden.

Proces board

De hele presentatie van deze MoneYou case vind je terug bij ons 1e artikel over deze case of kun je hier direct als PDF downloaden.

Ton Wesseling - founder

Trainer / consultant / lead voor conversie optimalisatie (CRO), digitale experimenten en A/B-testen. Meer informatie over Ton: TonW.com. Ton is de oprichter van Online Dialogue en nog altijd gepassioneerd CRO promoter via evenementen zoals Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards en platformen zoals ABtestguide en de Optimizers Community.