16 Top Tips voor een Big Data Stappenplan

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:3 minuten gelezen

Onze analytics expert Arend Zwaneveld heeft voor Webanalisten.nl een artikel geschreven over 16 Top Tips voor een Big Data Stappenplan.

Het afgelopen jaar heb ik verschillende (big) data-specialisten horen spreken over hoe je nu aan de slag moet gaan met big data. Daarom heb ik besloten de kennis van Ben Jones (AKQA), Aaron Bird (Adobe Insight) en Sandjai Bhulai (VU Amsterdam) te combineren in deze tips voor een duidelijk, overzichtelijk Big Data Stappenplan.

Voorbereiding

  • Start met een ambitieuze vraag: begin direct groot.
  • Begin bij het eind – hou het doel scherp in het oog.
  • Maak een plan: hier zijn (meerdere) branstormsessies nodig.

Data verzamelen

  • Herken en luister naar je consumenten: wat hebben ze je te zeggen.
  • Start met de data die je al hebt, uit bijvoorbeeld web analytics.
  • Voeg hieraan één attributie-data bron toe: informatie van je klanten of je marketinginspanningen.
  • Zodra de data-silo’s zijn opengebroken maak je het plaatje compleet door het toevoegen van non-online events en transacties.
  • Pas continu je werkmethodes aan en versimpel: gebruik data die je al hebt!

Analyseren

  • Respecteer bestaande werkmethoden: nieuwe (big) data technologie moet toevoegen, niet vervangen.
  • Ontwerp voor agility. dan heb je voldoende rekenkracht om data real-time ‘schoon’ te maken.
  • Analyseer en visualiseer: Zonder visualisatie vaak geen inzichten!

Inzichten toepassen

  • Vertrouw de data: Big Data ondersteunt beslissingen.
  • Vermijd de ‘Big Data val’: klanten/opdrachtgevers zijn mensen.
  • Ga pas ná het verkrijgen van inzichten een strategie opzetten hoe deze uit te voeren en resultaten te boeken.
  • Close the Loop, koppel terug. Gebruik je inzichten richting je (online) bezoekers en optimaliseer zo je algoritmes en campagnes. Wees geobsedeerd met klantdata en richt je volledig op de consument.
  • Experimenteer continue op basis van voortschrijdend inzicht. ‘Educated experimentation’, of ‘Thinkering’ = sleutelen + denken.

Big Data betekent veel data, en dan is het extra belangrijk dat je een goed stappenplan opzet om niet het overzicht kwijt te raken. Maar denk ook aan de wijze woorden van Leonardo Da Vinci: “Eenvoud is de ultieme verfijning.”

Hebben jullie nog tips hier aan toe te voegen? Wat heb jij gedaan om een succesvol Big Data stappenplan te maken?

Origineel geplaatst op 5 september 2013 op Webanalisten.nl