Onze Online Dialogue partner en social media-expert Maurice Beerthuyzen heeft voor Marketingfacts een artikel geschreven over het goed gebruik van social buttons.
Sociale media buttons zijn tegenwoordig niet meer weg te denken van een website. Een item is via social media natuurlijk snel gedeeld, dus waarom zouden we deze buttons niet gebruiken? Toch worden social media-buttons vaak verkeerd ingezet, waardoor succes achterblijft. In dit artikel een aantal eenvoudige tips om het succes van je social media-buttons te vergroten.
Waarom sociale-buttons toevoegen aan je corporate site?
Veel websites maken al gebruik van de delen- en volgen-opties. Toch laat de uitvoering vaak te wensen over. Iedere websiteverantwoordelijke heeft het druk en dus worden er snel een paar social media-buttons onder in de template van de website gezet. Waarschijnlijk wordt er verder niet naar omgekeken, laat staan dat er gemeten wordt. En dat terwijl we op hetzelfde moment veel tijd steken in een SEO/SEA-strategie. We willen immers allemaal goed vindbaar zijn. Social media-buttons en de mogelijkheid om content te delen zijn juist een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.
Het gebruik van social media op je website heeft namelijk voordelige gevolgen voor je positie in zoekmachines. Door het sharen van een link mogelijk te maken, werk je immers rechtstreeks aan je linkability. Hoe meer er naar je gelinkt wordt, des te beter word je gevonden.
Je moet je daarbij wel afvragen wat de onderliggende conversiestrategie is. Wil je je hoofddomein waardevoller maken in Google? Dan verwijs je alle share-opties naar je homepage. Zeker met de Facebook-share-opties kun je dit makkelijk manipuleren. Mensen denken dat ze een specifiek product liken, maar ondertussen draagt jouw like bij aan de hoofdpagina.
Je kunt er daarnaast voor kiezen om per product of dienst een share-optie aan te bieden die naar deze producten verwijst. De kans is dan groot dat je op hele specifieke onderwerpen wordt gevonden.
Voordat er sprake is van linkability moeten de buttons wel worden aangeklikt. Ook al lijkt het doodsimpel: een techneut zet een knop neer en klaar is kees. Toch is er een aantal zaken waar je rekening mee dient te houden – en die opvallend genoeg bij heel veel bedrijven verkeerd gaan.
1. De tekst
Let op de teksten die je meegeeft als iemand een share-button aanklikt. Je kunt de teksten natuurlijk zo overtuigend mogelijk maken als je wilt. Vaak doen we dat helaas niet. Hier een voorbeeld van de manier waarop je bij HEMA je stropdas ( of ieder ander product) via Twitter kunt sharen:
Is hier aan de gebruiker gedacht? Wil ik dit als gebruiker tegen mijn netwerk zeggen?
- Gebruik in ieder geval een overtuigende tekst. Bijvoorbeeld: ik overweeg om deze stropdas aan te schaffen. Wel of niet doen?
- Voor de url gebruik je natuurlijk een url-verkorter. Je valt je klant liever niet lastig met bovenstaande campagnecode. De URL zoals in bovenstaand voorbeeld zal vaak bij het plaatsen op Twitter door Twitter in haar t.co-url worden aangepast (tenzij minder dan 19 karakters), maar de gemiddelde klant zal dat niet beseffen. Waarom niet de optie www.hema.nl/blauwestropdas of iets dergelijks aangeboden? Of anders iets in de richting van he.ma/stropdas (een landenextensie als je eigen url-verkorter?).
WalMart heeft bovenstaande goed begrepen. Zij voorzien hun deelbare boodschappen van uitnodigende tektsten:
2. Vorm
Let op hoe je de buttons aanbiedt. Alleen een Twitter-logo zonder begeleidende tekst, wat zegt dat? Kan ik hier informatie delen of kan ik je volgen? Wat gebeurt er als ik op het logo klik? Dat kan soms verwarrend zijn. Zie hier het voorbeeld bij Interpolis. Zij bieden op een pagina dezelfde buttons aan, maar de ene button is een share-optie en de andere een ‘volg-button’.
Geef indien mogelijk ook aan of de link een nieuwe pagina opent. Zodoende komt de gebruiker niet voor verrassingen te staan. Plaats ook begeleidende tekst. Ik wil wel graag weten wat er gebeurt als ik op een button klik.
De Interpolis-pagina, onderdeel van een persbericht. Weliswaar worden er tooltips gebruikt, maar de vraag is of de gebruiker die altijd ziet.
3. De plaatsing
Overal maar lukraak social media-buttons aanbieden heeft geen zin. Bedenk eerst goed wanneer het logisch is dat mensen content gaan delen. Doen ze dat wel op de standaard-productpagina? Of zijn alleen het nieuws en de filmpjes spannend genoeg?
Zo is het handig je link naar je YouTube-account aan te bieden rondom je commercials. Bezoekers zullen zich, als ze enthousiast zijn over je commercial, zeker abonneren op de aankondiging van een nieuw filmpje. Centraal Beheer heeft dat goed begrepen met fun.centraalbeheer.nl:
Zij bezondigen zich echter wel meteen aan het volgende punt.
4. De juiste social media-accounts
Ik kan mijn sneak preview of andere commercial slechts delen via Hyves. Nu ben ik niet exact bekend met de doelgroep van Centraal Beheer, maar waarom is hier expliciet gekozen voor Hyves? Je zou toch verwachten dat Facebook en Twitter hier minstens aan waren toegevoegd?
Misschien zijn de resultaten van de Centraal Beheer Hyves-pagina verbluffend en dan heb ik niets gezegd. Komen we wel gelijk bij het volgende punt en dat is dat je moet meten en testen.
5. Meet je resultaten
Ga na wat de resultaten zijn na introductie van je social media-buttons. Je merkt snel genoeg welke onderwerpen het doorsturen waard zijn volgens je bezoekers.
6. Op welke pagina's?
Het gebruik van social media-buttons is een vorm van conversie. Bied de buttons dan ook niet aan in een omgeving waarin je primaire conversie centraal staat. Geen social media-button prominent in de bestelfunnel plaatsen als een klant een product aan het kopen is en geen social media-button prominent in beeld als een klant zich opgeeft voor een nieuwsbrief. Wil je dat klanten hun aankoop delen? Bied dan tijdens het oriëntatieproces de buttons aan (“Wat denken jullie, moet ik deze blauwe stropdas kopen?”) of na de verkoop (“Ik heb bij Bol.com de volgende artikelen aangeschaft.”)
7. Testen met plaatsing
Waar wordt er meer op de buttons geklikt? Standaard onder de tekst? Of toch bovenaan? De plaats van een button kan veel verschil uitmaken. Gebruik hiervoor A/B-testen en mouse-click heatmaps om het gedrag van je bezoekers te leren begrijpen.
8. Alles testen
Alle bovenstaande tips zijn te testen. En dat moet je ook zeker doen. Laat je klanten maar bepalen wat de meeste likes oplevert via je website.
Origineel geplaatst op 21 januari 2013 op Marketingfacts