Boekreview: Schrijven voor seo in 60 minuten

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:6 minuten gelezen

Onze Online Dialogue collega en strateeg Michiel Jansen heeft voor CustomerTalk.nl een boekreview geschreven over het boek “Schrijven voor seo in 60 minuten”.

Een tekst reviewen die geoptimaliseerd is voor zoekmachines en dit gevoel krijgen: ‘Er zijn ook nog mensenvoor wie de pagina prettig moet lezen!’ Herkenbaar? Ik ben benieuwd of het boek Schrijven voor seo in 60 minuten, van Rutger Steenbergen, mij kan helpen om de gulden middenweg te vinden tussen schrijven voor zoekmachines (seo) en schrijven voor mensen.

schrijven-voor-seo-in-60-minuten

Met de uitgangspunten van het boek ben ik het als ‘persuasion expert’ in ieder geval heel erg eens:

  1. Niemand wil iets aangesmeerd krijgen.
  2. Kopen is emotie.
  3. Mensen zoeken een rationele bevestiging voor hun aankoop.

Als er dan ook nog in de inleiding al nadruk wordt gelegd op realistisch zijn, meten en fact-based optimaliseren word ik helemaal enthousiast. Dit sluit mooi aan bij mijn werk. Een goed begin dus.

Is het echt in zestig minuten te lezen?

In tegenstelling tot de vorige zestigminutengids van Haystack over e-mailmarketing, doet deze gids precies wat er beloofd wordt. Je kan het boek – als je een beetje vlot – leest inderdaad in een uurtje doornemen en dan heb je zeker goede tips gekregen en wat waardevolle tools ontdekt.

Ook erg fijn: het boek belooft geen ‘gouden bergen’. Je wordt gewaarschuwd om realistisch te kijken of een Google top 10-notering op een bepaald zoekwoord haalbaar is. Met ‘hypotheken’ wordt het lastig de Hypotheekshop, Rabobank, De Hypotheker, ABN en ING voorbij te streven. Een langere zoekopdracht zoals ‘hypotheekadvies Haarlem’ of ‘groene hypotheek starters’ is dan wellicht een haalbaarder doel om je peilen op te richten.

Schrijf voor Mensen niet voor Machines!

Na een seo-optimalisatie zit het met de zoekwoorden, de techniek en de interne en externe links meestal wel goed. Hierdoor zijn al je belangrijke pagina’s goed te indexeren door de ‘crawler’ van een zoekmachine. De juiste woorden kunnen dan leiden tot een hoge plek op de zoekmachineresultaatpagina’s. Want is er leven na de eerste tien resultaten in Google? Vast wel, maar …. niet veel!

Een tekst die puur voor seo is geschreven leest echter vaak onprettig, informeert minder en nodigt minder uit tot beleving of actie. Er is sfeer nodig, authenticiteit, kennis van zaken én een mooi samenspel tussen tekst, beeld en call-to-action-knoppen. Daarmee haal je een bezoeker over tot verder lezen, een artikel te delen via social media, iets te bestellen, of zich in te schrijven voor een nieuwsbrief.

Conversation is King

De spreuk ‘Content is king’ wordt door auteur Rutger Steenbergen uitgebreid naar ‘Conversation is King en Content is something to talk about.’ En ook dat is een mooi uitgangspunt. Waarom is dat belangrijk voor een seo-boek? Seo is door de opkomst van sociale media minder belangrijk geworden. Steeds meer artikelen en ervaringen worden via sociale media gedeeld. Bij de bezoekers die dit oplevert komt er dus geen Google-actie aan te pas. Veel websites ontvangen al meer bezoek via Facebook dan via Google!

Aan de slag

Het boek werkt met een heldere structuur en is opgedeeld in de vier pijlers van het gehanteerde model. Er wordt erg veel nadruk gelegd op ‘getting your facts straight’. Oftewel, de voorbereiding is het halve werk. Om een goede tekst te schrijven, moet je goed weten wie je naar je pagina wilt hebben en wat ze daar verwachten.

Dit is de eerste en belangrijkste stap in het model: via analyse van zoekwoorden, clickgedrag, gebruik van termen op sociale media, interviews en analyse van andere sites uitzoeken wat voor een ‘trefwoorden’ en zoekwoorden mensen gebruiken. Dit boek gaat hierin voorbij aan het standaard ‘voor wie schrijf je verhaal’. Het geeft ook duidelijk aan dat één en dezelfde persoon in verschillende fases heel andere pagina’s kan willen aantreffen. In je oriëntatie naar een dienst of een product heb je andere behoeftes dan bij aankoop of in de servicefase. Door stap 1 en 2 goed te doen, leer je je doelgroep kennen en raak je vertrouwd met de woorden die ze gebruiken als ze het over jouw product hebben. Gewapend met deze kennis is het seo-proof maken van de teksten en het uitkiezen van de links bijna een routineklus.

Eindoordeel

Het antwoord op de brandende vraag is ‘ja’. Ik zou dit boek het zeker lezen als je vaak teksten leest, schrijft of beoordeelt of op een of andere manier betrokken bent bij een blog of website. Ook als het niet honderd procent binnen je taakomschrijving valt is een investering van zestig minuten niet te veel gevraagd om een crash-course te krijgen of om je kennis even aan te scherpen. Bijkomend voordeel: het is goed als naslagwerk te gebruiken en staat vol met tips en tools voor onderzoek en optimalisatie.

Interessante tools uit Schrijven voor seo in 60 minuten

Sitebeam.netquick check, vindbaarheid, snelheid, seo, broken links
Rank tracker: hoe hoog sta je met je site
Google Webmastertools, Suggest & Keword planner: welke trefwoorden en synoniemen zijn relevant?
SEMrush: met welke zoekwoorden scoort je site en hoe vaak worden deze gezocht?
Moz.com/tools: seo-everthing you always wanted to know but where afraid to ask

Titel: Schrijven voor seo in 60 minuten
Auteur: Rutger Steenbergen
Uitgever: Uitgeverij Haystack
Doelgroep: marketingmanagers, contentmanagers, productmarketeers, website managers
Pagina’s: 144 bladzijden
Prijs: 12,50
ISBN: 9789461260758