De 7 onderwerpen die hot waren in 2012 en hot blijven in 2013

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:9 minuten gelezen

Onze Online Dialogue-partner en chief optimization officer Ton Wesseling heeft voor Webanalisten.nl een artikel geschreven over de 7 onderwerpen die hot waren in 2012 en hot blijven in 2013.

Samen met Reinout Wolfert heb ik afgelopen vrijdag conclusies getrokken uit de analytics data van webanalisten.nl in 2012. Wat waren de onderwerpen die het meest werden gelezen, de onderzoeksrapporten die het meest werden gedownload en de keywords van bezoek uit Google die het snelst stegen? Toen we de onderwerpen hadden samengevat zagen we al snel één belangrijke gemene deler. Sommige trends zijn nieuw voor 2012, sommige waren al langer hot, maar alle 7 onderwerpen zullen volgens ons ook hot blijven in 2013.

1. Google Analytics

Elk artikel waarin we afgelopen jaar iets hebben uitgelegd over hoe je iets maakt, hoe je meer kunt, of wat voor een nieuwe features we gaan krijgen met Google Analytics scoorde als een trein. In plaats van de vraag wie de tool wel gebruikt kun je beter vragen wie niet. Met de komst van een betaalde variant en de uitrol van Universal Analytics zal de dominantie en populariteit in 2013 voort blijven duren.

Zodat je het weet: Alle letters van Google Analytics komen heel toepasselijk voor in het nummer Don’t Stop ’til You Get Enough van Michael Jackson. Als het aan Google ligt gaan ze vrolijk door.

2. Cookiewet

Eigenlijk de telecomwet, maar voor ons natuurlijk de cookiewet. Sinds juni 2012 mag je niet meer zomaar informatie plaatsen op en uitlezen van het device van je websitebezoeker.

Van via de waarschuwing voor de gevolgen en de oplossingen voor de cookiewet naar tenslotte de versoepeling van de cookiewet. Als het maar met de cookiewet te maken had sloegen jullie massaal aan het ReTweeten en Liken!

Gezien het feit dat eigenlijk niemand op dit moment nu precies weet waar iedereen aan toe is en er zeker nog aanpassingen op de wet, dan wel de handhaving zullen plaatsvinden, zal het woord cookie ook in 2013 nog veel aandacht blijven trekken.

Zodat je het weet: Alle letters van Cookiewet komen heel toepasselijk voor in het nummer We can work it out van de Beatles. Het komt goed dus?

3. Big data

Dit is het buzzword dat voor 2012 nog weinig voorstelde. Big data is het woord dat afgelopen jaar het snelste is gestegen van alle zoekopdrachten in Google waar wij bezoekers van krijgen. Zij vonden allemaal de uitleg: Big data: wat is dat eigenlijk?. Artikelen die zijn geplaatst over de match tussen webanalytics en big data en de toepassing van big data in webanalytics vonden ook gretig aftrek. Wij kijken uit naar de eerste cases van eigen bodem in 2013!

Zodat je het weet: Alle letters van Big Data Analytics komen heel toepasselijk voor in het nummer The Times They Are A-changing van Bob Dylan. Houd Big Data dus in de gaten!

4. Social analytics

Eigenlijk het buzzword voordat Big Data dit werd. Een nog erg onontgonnen terrein, meer een eiland eigenlijk. Social media vindt veel op externe platformen plaats en die hebben weer hun eigen data. Het artikel over Social reporting in Google Analytics werd dan ook goed gelezen en zo ook tips over wat je nu eigenlijk op social media moet meten. Opvallend waren ook de vele onderzoeksrapporten die op dit gebied werden geplaatst en gelezen.

We zijn nog lang niet klaar met Social Analytics. Samen met Universal Analytics en vooral Big Data toepassingen zullen we mooie stappen zetten in 2013 en de jaren die nog volgen.

Zodat je het weet: Alle letters van Social Media Analytics komen heel toepasselijk voor in het nummer The Closest Thing to Crazy van Katie Melua. Dat belooft niet veel goeds?

5. Tag management

Natuurlijk aangejaagd door de cookiewet in Nederland. We hebben immers behoefte aan een tool om cookies te managen en die worden weer veelal geplaatst door “tags” vanuit de analytics / testing / targeting wereld. Als we dan toch de website openschroeven, laten we dan meteen alle tags in 1 beheer systeem plaatsen. Tag management dus. Wat iedereen al veel langer geleden had moeten implementeren nam dit jaar ook een vlucht door de komst van de gratis systemen van QuBit (Open Tag) en Google Tag Manager. Zelfs het “oude” BTBuckets is een tag management platform geworden met SiteApps.

Je kon bij ons lezen over hoe je kunt beginnen met Tag Management en waarop je geld kunt besparen met Tag Management. Aan de slag en zorg er voor dat je analytics tags en pixels voortaan centraal worden beheerd.

Zodat je het weet: Alle letters van Tag Management Systeem komen heel toepasselijk voor in het nummer There Must Be an Angel (Playing with My Heart) van de Eurythmics. Wat houd je nog tegen?

6. Persuasion & AB testen

De meest gelezen artikelen met uitfiltering van Google organisch bezoek op webanalisten.nl afgelopen jaar waren artikelen met resultaten van uitgeteste persuasion technieken. Niet zomaar AB test cases dus, maar voorbeelden hoe je jouw bezoeker kunt verleiden tot iets. Persuasion bestaat al lang maar brak dit jaar op webanalisten.nl echt door.

Wij vertelden over hoe je je prijzen lager kunt laten lijken, hoe je met een verzonnen product de conversie kunt verbeteren, hoe je van een nee een ja maakt en wat aansprekende call-to-actions zijn voor op je landingspagina.

Zodat je het weet: Alle letters van Persuasion komen heel toepasselijk voor in het nummer Armen open van Guus Meeuwis. De mind status van jouw bezoeker als je ‘m goed verleidt.

7. Vacatures

De meest bekeken pagina van webanalisten.nl (met uitzondering van de homepage) in 2012 is: de webanalyse vacatures pagina. Het bezoek is verdubbeld in vergelijking met het jaar ervoor. Het meest opvallende is dat dit niet zo zeer komt doordat bezoekers vanuit Google meer op zoek zijn naar vacatures, maar dat de vacature overzichtspagina veel meer wordt bezocht door de bezoekers vanaf webanalisten.nl. Als ik ook om me heen kijk naar de wisselingen van posities lijkt het er op dat 2012 het jaar was waarin webanalisten echt openstonden voor een carrierewissel.

Gezien het feit dat er de komende jaren nog steeds een tekort is aan ervaren webanalyse en conversie optimalisatie specialisten, maar dat er wel steeds mooiere banen voorbij komen, verwachten we dat jullie ook in 2013 de vacature pagina weer veelvuldig zullen bezoeken.

Zodat je het weet: Alle letters van Analytics Jobs komen heel toepasselijk voor in het nummer They Don’t Care About Us van Michael Jackson. Daar mag je je eigen interpretatie bij maken 🙂

Origineel geplaatst op 7 januari 2013 op Webanalisten.nl