Interview met Ton Wesseling: de heartbeat van e-business

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:4 minuten gelezen

Onze Online Dialogue partner en chief optimization officer Ton Wesseling is door weekblad Intermediair geïnterviewd over “de heartbeat van e-business”.

E-commerce zit in de lift. Waar liggen de kansen en naar wat voor talenten zijn bedrijven anno 2013 op zoek?tonwesseling-198

Bij e-commerce wordt vaak gedacht aan webwinkels. Ton Wesseling, chief optimization officer bij consultancy bureau Online Dialogue vindt e-commerce echter geen actuele term meer: ‘Over vrijwel elke commerciële online activiteit wordt tegenwoordig goed nagedacht. E-business is in dit opzicht een betere term, omdat je met een term als e-commerce de potentie van de markt en het aantal potentiële banen ernstig tekortdoet.’

Kortcyclisch werken

Potentie is er zeker. De e-commercemarkt in Nederland blijft groeien. In 2012 werd in Nederland voor 9,8 miljard euro omgezet, 9% meer dan een jaar eerder. Maar e-business gaat verder dan alleen verkopen en de markt ontwikkelt zich in rap tempo. Wesseling: ‘Vijf jaar geleden zag je dat grote bedrijven – na eerder een houtje-touwtjesite neer te hebben gezet – begonnen aan grote herontwerptrajecten. Daar werden honderdduizenden zo niet miljoenen euro’s in gestoken, projecten die soms wel twee jaar duurden. Maar in die twee jaar veranderde uiteraard veel, op het gebied van visie, techniek, enzovoort. Daarmee liep men voortdurend achter de feiten aan. Zoals de markt zich nu heeft ontwikkeld zie je dat bedrijven hun sites vooral voortdurend bijwerken. Kortcyclisch werken, dat is de trend. In vijf jaar is online van project naar apart dagelijks kanaal gegaan. Nu zien we de eerste stappen naar een klantcontactafdeling waarbij digitaal een van de kanalen is.’

Dagelijkse taak

Die ontwikkeling heeft ook gezorgd voor een verschuiving op de arbeidsmarkt. Wesseling: ‘Was een website eerder nog een project, tegenwoordig is het lijnwerk geworden, onderdeel van de dagelijkse taak. Het internetteam is daarbij onmisbaar. Zo’n team bestaat doorgaans uit een selectie onmisbare talenten, zoals de online marketeer die de kar moet trekken, de tekstschrijver, de interaction designer, de visual designer, de front end developer en de web-analist. Stuk voor stuk talenten die een stukje bijdragen aan de digitale wagen die voortgetrokken moet worden.’

Weinig ervaring

‘Ieder onderdeel van die wagen is onmisbaar. Wanneer een site is geoptimaliseerd, wordt er op basis daarvan een hypothese gemaakt, die hypothese moet worden getoetst, en aan de hand daarvan verkrijg je weer klantinzichten, die klantinzichten gebruik je om het project te optimaliseren en zo werk je voortdurend aan de heartbeat van de optimalisering. Het moeilijke daaraan is, is dat e-business zich nog in de luierfase bevindt, oftewel, werknemers met meer dan vijf jaar ervaring hierin, bestaan simpelweg nog niet.’

In die schaarste schuilen wat Wesseling betreft dan ook de meeste kansen: ‘Kijk alleen maar naar web-analisten bijvoorbeeld, professionals die in staat zijn om inzichten te verkrijgen op basis van cijfers en dat ook nog eens op begrijpelijke wijze kunnen vertalen naar marketeers en managers. Grote bedrijven hebben al snel zo’n 3 tot 4 web-analisten in een team, hetgeen betekent dat er in Nederland 1.000 web-analisten nodig zijn, terwijl het aanbod met moeite de 200 haalt.’

Duidelijk is dat e-business een grotendeels onontgonnen gebied is dat nog volop in ontwikkeling is en waar de komende jaren de kansen voor het oprapen liggen. ‘Echte specialisten’, daar is volgens Wesseling behoefte aan: ‘echte developers die behoeften kunnen vertalen in een dienst op maat, echte tekstschrijvers die kort, bondig en verleidelijk kunnen schrijven. De schaarste op dit gebied is aanzienlijk en dat zal in de toekomst alleen nog maar toenemen’.

Meest gevraagd

De meest gevraagde functie(titel)s volgens Ton Wesseling:

  • Front End Developer
  • Data analist
  • Online Marketeer
  • Interaction Designer
  • Copywriter
  • Psycholoog

Laatstgenoemde lijkt een vreemde eend in de bijt, maar is logisch volgens Wesseling wanneer je probeert om het gedrag van consumenten te doorgronden. Overigens is het aanbod van psychologen volgens de e-businessexpert groot genoeg, alleen de specialisatie op online gedrag nog niet.

Origineel geplaatst op 2 mei 2013 in weekblad Intermediair