Onze Online Dialogue partner en social media-expert Maurice Beerthuyzen heeft voor Marketingfacts een artikel geschreven over te gekke content.
We zijn allemaal gewend om te schrijven voor zoekmachines. We zorgen ervoor dat je belangrijkste termen vaak genoeg in de tekst voorkomen, dat je voldoende headers gebruikt, opsommingen. SEO is al ingeburgerd bij de meeste bedrijven. Inmiddels zien we op contentgebied een nieuw fenomeen: te gekke content. Content die persoonlijk is, geen hiërarchische afstand in zich heeft en wars is van jargon. Sterker nog: de content is soms wel eens gek of vervreemdend, zo je wilt. Het trekt in ieder geval je aandacht en maakt je soms zelfs aan het lachen.
Het zoontje van de CEO
Wat is te gekke content nu concreet? Laten we dit voorbeeld van Pinterest eens bekijken:
Waarom is dit (te) gek?
- De aanhef: ik word door Pinterest aangesproken als ware ik hun allerbeste vriend. Waar is de ‘geachte heer’-aanhef gebleven?
- De inleiding: die is heel persoonlijk, maar ook wat vervreemdend. Waarom vertelt de Pinterest CEO over zijn kind? Waar wil hij naar toe? Mijn aandacht is getrokken!
- De aap uit de mouw: ook Pinterest heeft een verdienmodel bedacht. In dezelfde stijl wordt dat model uitgelicht waarna hij ook nog de grootste angst van de gebruikers wegneemt:
Sociaal door social
Persoonlijk, menselijk en begrijpelijk. Pinterest is niet de enige die zich van deze formule bedient. Vooral steeds meer startups bedienen zich van een persoonlijke noot in hun klantcommunicatie. Eigenlijk is het ook wel logisch. Juist startups begeven zich vaak volop op sociale media. De informele tone of voice van de sociale kanalen nemen zij moeiteloos over in hun klantcommunicatie. Klanten zouden het maar wat vreemd vinden als ze in hun mail of in de communicatie via de website een heel andere toon zouden aanslaan.
Ook op Twitter
Maar het voorbeeld van te gekke content gaat niet alleen op voor je e-mails, website of brieven. Ook op je sociale kanalen kun je je onderscheiden met je content.
In Nederland gebruiken we Twitter als bedrijf vooral voor webcare. We zijn er niet aan gewend om tegen onze concullega ‘s te praten. Laat staan er de draak mee te steken. Het enige voorbeeld dat ik ken van twee partijen die op een vriendelijke manier de degens kruisten waren KLM en Coolblue. In Amerika is dit echter de gewoonste zaak van de wereld:
- Oreo en KitKat die ‘boter, kaas en eieren’ spelen.
- Old Spice en Taco Bell in een bitch fight.
- En zelfs een manager afgebeeld met een sombrero om een punt te maken.
- Oreo Cookies die wordt aangesproken door een bioscoopketen.
Zie de schitterende voorbeelden op Mashable.
Het kan en mag kennelijk in Amerika. Bedrijven stellen zich kwetsbaar op. Durven ‘boos’ op elkaar te worden of maken samen een geintje. De manier waarop Oreo en KitKat ‘boter kaas en eieren’ spelen, is simpelweg briljant.
Ook in Nederland?
Pinterest en de Twittervoorbeelden zijn natuurlijk erg Amerikaans. Wellicht dat dat in onze cultuur als te uitbundig wordt gezien? Het jezelf blootgeven, je bericht persoonlijk maken, je soms zelfs kwetsbaar opstellen, dat alles past echter wel goed in de cultuur die wij als Nederland hebben. We hebben als overeenkomst met Amerikanen dat onze power distance erg laag is. Hierbij past een informele communicatiecultuur, net zoals de Amerikanen die gewend zijn.
De realiteit
Toen ik onlangs een presentatie gaf en een aantal van bovenstaande voorbeelden liet zien, riep een marketeer meteen heel hard dat ie dit “maar niks vond”. Ik heb hem snel verteld dat het ook helemaal niet uitmaakt of hij het leuk vindt, als zijn klanten het maar leuk vinden. Ook met content moet je experimenteren, testen en onderzoeken hoe je klanten je nieuwe manier van berichten ontvangen.
Origineel geplaatst op 18 oktober 2013 op Marketingfacts