Providers gaan ‘tol’ heffen voor app-ontwikkelaars

  • Bericht auteur:
  • Leestijd:6 minuten gelezen

Onze Online Dialogue collega en strateeg Michiel Jansen heeft voor Marketingfacts een artikel geschreven over een nieuwe ontwikkeling in de mobiele markt, waar providers een tol willen gaan heffen voor app-ontwikkelaars.


Apps kosten veel data en energie en dat is slecht voor de snelheid van het netwerken en natuurlijk het milieu. De telecomproviders hebben het op zich genomen om met een oplossing te komen, maar die oplossing is minder sympathiek dan het lijkt. In een bericht dat vorige week op Nu.nl verscheen kondigen providers aan met een nieuw initiatief het data- en batterijverbruik van smartphones te beperken. Het bericht lijkt een mooi voorbeeld van ‘verantwoorde marketing’. Maar is dit een Paard van Troje, ofwel een nieuwe zet in de ‘Slag om de Smartphone’ en daarmee de portemonnee van de consument?

Mijn smartphone rijdt 1 op 2, en de jouwe?

Smartphones hebben ons door het hoge energieverbruik wat betreft ‘onopgeladen genieten’ 15 jaar terug in de tijd gebracht. De gemiddelde Nokia uit 1997 kan langer zonder stroom functioneren. Iedere dag aan de lader is geen uitzondering voor een Smartphone en als er GPS, games of video gebruikt wordt kan je maar beter direct op zoek naar een stopcontact. Dat hoge stroomgebruik gaat ‘s nachts trouwens gewoon door want dan staan ze gewoon aan. ‘Always on’; altijd bereikbaar en zelfs als je slaapt staat ’ie aan omdat het je wekker is. Of omdat 50% van de 30-minners Facebook ‘direct checkt’ nog voor ze opstaan.

Ook wat betreft dataverbruik kunnen sommige apps er wat van. De eerste iPhone kon maar één app tegelijk draaien, maar de nieuwere smartphones kunnen meerdere processen draaien. Als je wat dieper in de menu’s kijkt, zie je ook allerlei apps draaien waar je niet om gevraagd hebt. Of apps die je al lang geleden dacht te hebben afgesloten. Allemaal processen waar je geen weet van hebt en wilt hebben, ware het niet dat het allemaal data kost en dat providers steeds kinderachtiger worden in wat nou fair use is. Dataproviders interesseert het natuurlijk wel, want een deel van de investeringen die ze in het netwerk doen om de snelheid te verbeteren worden tenietgedaan door het hoge datagebruik van de apps. Heb je net je netwerk verbeterd, gaan die apps weer meer data gebruiken en ben je terug bij af. Vanuit het perspectief van de providers zijn de smartphones een soort ‘Rupsje Nooitgenoeg’.

Er staat een paard in de gang

Wat stellen de providers nu voor. In het ANP-bericht staat de volgende zin: “Mobiele providers willen een eigen standaard voor het versturen van pushberichten op smartphones.” Dat meldde NU.nl op basis van Tweakers.net die over een intern document van de GSM Association beschikt. Op die manier moet het data- en accuverbruik beperkt worden. ”Providers willen de wereld groener maken en de datalijnen minder zwaar belasten door het aantal pushberichten dat apps kunnen sturen te beperken. De pushberichten stellen gebruikers op de hoogte van een nieuw bericht, nieuws of mail. Zeker als je sociale apps als Facebook, Yammer of LinkedIn of berichten apps zoals ‘WhatsApp’ kunnen er veel pushberichten gestuurd worden. Om dit te kunnen doen moet (een deel van) de app zichzelf opstarten en zich op gezette tijden, of continu, in verbinding stellen met de server waarop de berichten of updates staan. Dit kost inderdaad veel data en batterijverbruik, maar hoe lossen de providers dit op? “Een eigen standaard vanuit de providers zou het accu- en dataverkeer moeten beperken. Ook wordt het voor ontwikkelaars eenvoudiger om de push in te bouwen.

De providers helpen dus niet alleen het batterij- en dataverbruik omlaag te brengen, ze helpen ook nog de app-ontwikkelaars. Sympathiek! Iets zat me niet lekker aan dit bericht maar ik kon mijn vinger er niet op leggen. Na een nachtje slapen met de smartphone uit en een old-skool radiowekker viel het kwartje: het is een ‘Paard van Troje’. De providers willen de pushberichten niet over hun eigen server laten lopen om de consument en de app-ontwikkelaars van dienst te zijn. Providers willen controle over de smartphone: ze gaan tol heffen op pushberichten. Dit leidt niet alleen tot minder data en batterijverbruik, maar ook tot hogere telefoonrekeningen.

Help, mijn wereld staat op instorten

Providers willen ook verdienen aan de smartphone. Hoog tijd, want ze hebben het nakijken bij de smartphone-revolutie. Apple, Samsung en HTC hebben de hardware-verkopen; Apple, Google en de app-ontwikkelaars de aanschafprijzen van de apps. Zelfs de platenmaatschappijen verdienen nog wat aan iTunes, maar de providers komen er kariger vanaf. Mensen onder de 30 jaar sms’en niet meer maar WhatsApp’en, bellen niet meer maar Skypen en dat allemaal op een ongelimiteerd data-abonnement van 150 euro per jaar. En dat terwijl er zwaar geinvesteerd moet worden om het netwerk snel genoeg te houden. Tot overmaat van ramp kondigt het meest waardevolle bedrijf te wereld, Apple, af en toe aan iPhones met haar eigen simkaart te willen aanbieden. Genoeg bedreigingen dus voor de providers en die zijn dus op zoek naar nieuwe bronnen van inkomsten.

Wie gaat dat betalen?

Gaat Facebook nu KPN, Vodafone en T-Mobile betalen om pushberichten te sturen? Nee, de providers weten prima dat ze geen onderhandelingspositie hebben tegen dat soort partijen. Die stellen gewoon ‘je laat onze pushberichten gratis door’. Maar ze kunnen de consument een abonnement geven met 100 pushberichten en 0,10 eurocent rekenen als je erover heen gaat. ’Hey, dat klinkt bekend’ hoor ik mezelf denken. Lijkt wel wat op die sms-inkomsten die ze allemaal missen. Naast de consument kunnen ze natuurlijk ook nog de kleinere app-ontwikkelaars wel laten betalen voor toegang…

Gelukkig is de laatste zin in het artikel: “Wanneer de plannen naar de praktijk moeten worden vertaald, is onbekend.” Een proefballonnetje dus. Op Twitter en Facebook is het heel stil over dit onderwerp. Hebben mensen niet door wat hier achter zit, of schat ik het verkeerd in en is een centrale pushserver inderdaad beter voor mens, milieu en maatschappij?

Origineel geplaatst op 7 september 2012 op Marketingfacts.nl