Online Dialogue moments: Waarom wij Stéphane Hamel en Justin Rondeau op ons podium hebben [deel 1]

Online Dialogue bestaat 5 jaar. Dat vieren we 11 september met de Online Dialogue Days, een congres over conversie optimalisatie. Als je jarig bent, en zeker als je een jubileum viert, sloof je je natuurlijk een beetje uit voor je gasten. Dat is wat wij ook hebben gedaan. We hebben naar onze bescheiden mening, een fantastisch programma samengesteld. Ik durf zelfs te zeggen dat die programmering in Nederland ongeëvenaard is.

Meestal krijg je één van ‘onze’ sprekers op het podium. Nu krijg je er 6! De sprekers lijken misschien willekeurig gekozen. Maar achter iedere spreker zit een verhaal. Ze zijn allemaal onderdeel van een Online Dialogue moment. Ik vertel je hier hoe dat zit. We starten met Stéphane Hamel en Justin Rondeau. Bij welk Online Dialogue moment waren zij betrokken?

Stéphane Hamel- Amsterdam, mei 2010Schermafbeelding 2014-07-28 om 18.07.28
Ton Wesseling was een half jaar bezig met Online Dialogue. De schrijver dezes was als freelancer aan OD verbonden. Tijdens het Webanalytics Congres verzorgden we als OD een clinic met Van der Valk. Dat ik die wedstrijd toen won doet niet ter zake maar is leuk om te melden. Belangrijker nog was dat Stéphane Hamel op het podium stond.

Stéphane was toen hip and happening met zijn maturity model (en nog steeds). Hij liet heel duidelijk zien hoe je een bedrijf dient ‘te lezen’ voordat je aan het optimaliseren slaat. Uiteraard hebben we –u kent ons inmiddels-  zijn model hier en daar wat getweakt, maar Hamels model stond wel aan de basis van de vele adviezen die wij inmiddels hebben gegeven bij klanten.

Stéphane ademt online maturity. Je kunt nog zulke mooie ambities hebben; als je tools, je budget, je personeel (qua aantallen en budget) niet klopt, dan zullen je ambities nooit verwezenlijkt worden. Bedrijven worden steeds meer volwassen op het gebied van online. Ik ben er echter van overtuigd dat Hamel je alsnog op een aantal inzichten wijst waar je meteen mee aan de slag kunt.

Schermafbeelding 2014-07-28 om 18.07.54Justin Rondeau- Bodegraven, Februari 2012 Which test won
Which test won, in 2011 deden we voor het eerst mee. Wat waren we blij met de drie awards.

Februari 2012, opnieuw doen we mee. Ik ben in Bodegraven. Op bezoek bij de schoonouders. Ik parkeer mijn auto voor de Chinees als ik snel even inbel. Ton en enkele andere collega’s volgen de livestream. De Which test won awards worden die avond uitgereikt.

Ik bestel snel en houd mijn oor aan de telefoon. Nog voordat ik alles besteld heb, hebben we al twee awards te pakken. Tijdens het wachten nog eens twee. Als ik de kroepoek overhandigt krijg, zit daar ook een trofee bij. En als ik volgepakt (de hele familie at mee) de zaak verlaat hebben we er nog 4 binnengesleept.

Negen. 9.

Negen awards!

Ik hoor op de achtergrond alleen maar joelende collega’s. We zijn nummer 1! Niemand won zoveel awards. Zelfs veelvraat Dell niet.

In Amerika fronsen ze intussen hun wenkbrauwen. Who are those guys? De Which Test Won awards openden letterlijk de grens voor ons. Dat wilden ze daar weleens horen. How to win a Which Test Won contest? Ton stond er al verscheidene malen mee op het podium. Zelfs bij WTW zelf. Afgelopen mei in Londen.

En nu gaat Justin Rondeau dat vertellen op Kasteel de Haar.

Wil jij ook weten hoe internationale experts tegen het vak Conversie optimalisatie aankijken? Wie er naast Hamel en Rondeau nog meer komen? Dan moet je deze kans zeker niet laten lopen en zeker de Online Dialogue Days website nog eens bekijken. Kijk hier nog eens even naar de schitterende sprekers en de dito locatie

Ton Wesseling - founder

Trainer / consultant / lead voor conversie optimalisatie (CRO), digitale experimenten en A/B-testen. Meer informatie over Ton: TonW.com. Ton is de oprichter van Online Dialogue en nog altijd gepassioneerd CRO promoter via evenementen zoals Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards en platformen zoals ABtestguide en de Optimizers Community.