Pragmatic take on complicated projects: meet our conversion manager from the south

Sanne Maarsingh-Kelder

Sanne Maarsingh-Kelder

05-04-2023 - 7 minutes reading time

Goed onderbouwd werken, verder kijken dan je neus lang is en niet bellen voor 9 uur. Samenwerken met Desiree is een plezier op zich. Deze Brabo managed de grootste projecten en maakt klanten blij met haar projectmanagement skills en brede marketingachtergrond. Vandaag stel ik je voor aan een van onze conversie managers die haar paspoort weer heeft laten stempelen om naar Utrecht te komen. Alles is beter in het Zuiden zeggen ze, maar in Utrecht hebben we Desiree van der Horst.

Haar carrière begon bij een van de grotere fullservice marketing bureaus in Nederland. Hier groeide ze van trainee uit tot Growth & Experiment Agitator (.. Ja echt. Die kan in mijn persoonlijke top 3 van bijzondere titels. Maar het houdt in dat ze mensen spelenderwijs leert omgaan met experimenteren). En in die zes jaar werkte ze aan alle aspecten van Online Marketing. Maar, ze wilde meer gaan doen met cultuurverandering en conversie optimalisatie. En dus is ze bij Online Dialogue op de juiste plek. Sinds 2021 is ze hier werkzaam als Conversie Manager.

conversie manager desiree van der horst

Aan de slag als Conversie Manager bij OD

Midden in de corona pandemie start Desiree bij OD. En dat levert toch vreemde situaties op. ‘Ik had mijn sollicitatietraject online gedaan. Dus mijn eerste keer op kantoor was mijn eerste werkdag. Veel collega’s heb ik pas na zes maanden voor het eerst fysiek ontmoet. Zo sprak ik Lotte elke week digitaal en in mijn hoofd was het een dame van 1.80cm. Blijkt ze in het echt toch 20cm korter te zijn. Maar wel een force to reckon with! ♥’

Als Conversie Manager houdt Desiree zich bezig met het reilen en zeilen van het project. En dan begint het vaak met het scheppen van overzicht. ‘I thrive in chaos. Als ik van start ga en er zijn 25 diverse problemen om op te lossen, ben ik blij. Vaak worden we ingeschakeld om te werken aan zaken die niet makkelijk en snel op te lossen zijn. Denk aan cultuurveranderingen, opleiden van klant in kennis en proces. Ik help hen prioriteren, neem ze aan de hand mee in het proces, leer hen het vervolgens zelf zodat ze het succesvol kunnen. Daar word ik zo blij van! Ik werk met de klant aan het zelfstandig uitvoeren van een gedragsstudie, het opschalen van het fact-act proces, het aanwakkeren van de experimenteer cultuur in de organisatie. Als ze het zelfstandig kunnen, is mijn werk klaar en kan ik glunderend achterover zitten.

Maturity Model © Online Dialogue

Favoriete projecten van de afgelopen tijd?

In de afgelopen twee jaar heeft Desiree al veel mooie projecten geleid. Het is een gevalletje ‘kill your darlings’ maar ze deelt toch een paar van haar favorieten met je.

  1. EDC (easytoys).
    We hebben een gemixt Online Dialogue & Easytoys team en functioneren echt als een geoliede machine. ‘1 team, 1 taak’. We knallen tests erdoorheen met mooie inzichten als gevolg. Deze samenwerking gaat zó gesmeerd. Ik zie ze per week groeien in maturity en dat is fantastisch om aan te zien. We gaan nog heel veel leuke dingen samen bereiken. En bovendien gun ik iedereen seksuele gezondheid zonder taboes!!
  2. Printing Deal
    Printing Deal zit in de fase om de velocity testen om te zetten in betere kwaliteit. Een hele lastige stap. Door de juiste sessies met onze psycholoog Florien en analist Irene bieden we ze de juiste handvatten die ze met zóveel enthousiasme oppakken. Het CRO-team heeft binnen no time allerlei slimmigheden ingezet. Ik moet ze soms eerder afremmen dan aansporen 🙂
  3. Vattenfall
    In de 1.5 jaar dat ik voor Vattenfall werk is het bedrijf getransformeerd. En dan heb ik het niet over de energiecrisis maar over de welwillendheid om datagedreven validatie te omarmen. 12 teams zijn enthousiast met Airtable gaan werken, maken zelfstandig een variatie op het FACT-ACT proces, hebben eigen experimentation award in het leven hebben geroepen, en hebben een mega project als paradepaardje van CXO. Dat maakt me zo ontzettend trots.

Maak het deze conversie manager maar lastig

‘Conversie Manager is een functie waarin je continu uitgedaagd wordt met redenen waarom iets niet kan. Er is geen tijd, te weinig geld, 0 capaciteit, een niet-meewerkend CRM, dwarse manager, angstcultuur etc. Zolang je creatief hiermee omgaat en je niet laat tegenhouden, is het mogelijk om in de lastigste omgevingen alsnog verandering teweeg te brengen. Ik zeg altijd: maak het me maar lastig!! Dan komen we tot slimme oplossingen.’

Er zijn een aantal dingen die Desiree graag wil meegeven aan iedereen die dit vakgebied in wil. Haar start bij een marketing agency is een ideale springplank geweest voor de rest van haar carrière. Werken bij een marketing agency is namelijk zo intensief dat 1 jaar gelijk staat aan 7 jaar ervaring. Vooral de interpersoonlijke skills die ze daar heeft opgedaan maken dat zij haar werk bij Online Dialogue goed kan uitvoeren. En een aantal van deze inzichten uit haar carrière geeft ze graag aan jou mee.

‘De belangrijkste inzichten die ik heb gekregen en wil doorgeven zijn deze:

  • Je kan niet alles altijd zelf doen. Zijn er taken waar je eigen skills niet voor nodig zijn? Geef het uit handen. Vertel je collega’s dan wel goed wat voor output ze moeten opleveren.
  • Iedereen wil wat van je. Klanten, collega’s, management en je thuisfront. Balans kan lastig zijn. Onthoud: alleen als de website of campagnes gebroken zijn en iemand anders komt daardoor in de directe problemen (geldverlies, zwart schaap) is het bloedspoed. Anders kan het ook wel tot morgenochtend wachten. Met overwerken heb je alleen jezelf .
  • Stress: kan je er iets aan doen? Doe er dan wat aan. Kan je er niks aan doen? Laat het dan ook los, je kan er namelijk niks aan doen dus je kan nu wel de komende 10 uur piekeren, maar daar heb je ook alleen jezelf mee.
  • De daadwerkelijke vraag van de klant is nooit de echte vraag van de klant. Achterhaal naast bedrijfsmotieven ook hun persoonlijke motieven.
  • Het is meer dan oké dat je niet altijd overal antwoord op hebt. “Ik kom er bij je op terug” is een prima antwoord. Je hoeft niet van tevoren alle scenario’s te bedenken.

Ik denk dat deze Brabantse nuchterheid een hoop junioren (en medior/senior ook) kan helpen om te voorkomen dat ze burned out raken.’

Conversion Hotel 2022

Bij Conversion Hotel 2022

... Just a quick note: we send out a newsletter every three weeks that includes the latest blogs, team updates and, of course, news about the offerings in our academy. Click here to subscribe.


Newsletter sign up

Want to know more? 

Een pragmatische kijk op ingewikkelde zaken, grote projecten in korte tijd overzichtelijk maken en op vrijdagmiddag 14:00u een frisse Radler opentrekken op de kantoorsofa. Dat is Desiree. Wil jij meer weten over het werken als conversie manager of ben je benieuwd wat zij en andere conversie managers voor jou kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.

PS: op 6 april organiseert Desiree samen met haar collega’s een Dialogue Donderdag. Deze 41e editie gaat over Discovery Sprints. Op de eventpagina lees je meer over de sprekers en inhoud.  Je kunt je nu nog aanmelden. Hopelijk tot dan!

Sanne Maarsingh-Kelder

Sanne Maarsingh-Kelder