November 24, 2025
Will AI make us smarter or dumber? The insights of Klöpping, Scherder and Online Dialogue
Reflection on Klöpping × Scherder by Simon Buil (Data Analyst at Online Dialogue)
Hoort verandermanagement bij het takenpakket van een CRO-specialist? De laatste tijd zie ik op LinkedIn een steeds groter debat over dit onderwerp. Ik neem je graag mee in het beantwoorden van de zeven veelgestelde vragen over CRO en verandermanagement.
Om antwoord te kunnen geven op de vragen, wil ik eerst de definitie en betekenis van verandermanagement beschrijven. Verandermanagement is het toepassen van tactieken die mensen aan het denken en in beweging zetten, wat uiteindelijk kan leiden tot blijvende verandering. Deze tactieken hebben vaak betrekking op overtuigen, motiveren, educatie en overreding. Iedere stap in het proces van doorvoeren van deze veranderingen valt ook onder verandermanagement.
Goed, laten we kijken naar de meest gestelde vragen over verandermanagement.
Een veelgehoorde stelling in CRO-land is dat het toepassen van verandermanagement onderdeel is van het takenpakket van de CRO-specialist. Daar ben ik het deels mee eens, maar wel groot voorstander van. Een CRO-specialist kan verandermanagement technieken toepassen wanneer het de ambitie is van de organisatie en de directe manager daar toestemming voor geeft. Het toepassen van deze technieken zal het CRO-werk namelijk stukken gemakkelijker en succesvoller maken. Dus moet niet, maar heeft wel heel veel voordelen.
In een experimenteer cultuur wordt de wetenschappelijke benadering van experimenteren door elke medewerker omarmd, van de top van de organisatie tot onderin. Alle medewerkers kunnen een hypothese definiëren en een experiment starten zonder toestemming van het management. Er wordt overal geëxperimenteerd, zowel op de website als op strategisch en innovatief vlak. Experimenteren is volledig gedemocratiseerd in een experimenteer cultuur; data gaat boven meningen. Dit omschrijf ik in het derde deel van mijn blogserie over ‘voorwaarden voor een experimenteer cultuur'.
Helaas leidt het toepassen van verandermanagement door de CRO-specialist niet direct tot een experimenteer cultuur. Hiervoor is een totale omslag in organisatiecultuur en -structuur nodig.
Tip: lees mijn 4-delige blogserie over ‘voorwaarden voor een Experimenteer cultuur’
Absoluut! Het toepassen van change management tactieken is altijd handig om de waarde van je werk te laten zien. Het helpt je om weerstanden te voorkomen. Ook kun je mensen inspireren om meer experiment gedreven te denken, waardoor je meer vrijheid en plezier krijgt om je werk te doen.
Wanneer je enthousiasme en buzz creëert rond CRO en experimenteren, trek je uiteindelijk de aandacht van één of meerdere hogere managers. En als je die hebt, kun je het belang van experimenteren (hoger) op de agenda zetten. Met uiteindelijk verandering tot gevolg; denk aan budgetten, teamleden of het opzetten van een CoE.
De basisprincipes van verandermanagement-tactieken kunnen in je dagelijkse werkzaamheden worden opgenomen. Het kost in principe niet extra tijd, maar dat is afhankelijk van je eigen aanpak.
Je kunt bijvoorbeeld:
Het veelgeciteerde artikel ‘Om te vliegen heb je een vliegwiel nodig’ bevat veel tips voor praktische tactieken, zoals; testresultaten breed delen, waarde meten, interesse vergroten, en educatieve en ondersteunende inspanningen.
Nee. Een CRO-specialist dient de wijziging niet door te voeren, CRO-specialist is al een fulltime baan. Sommige CRO-specialisten dekken vijf fulltime banen (UX-onderzoeker, UX-ontwerper, ontwikkelaar, analist, copywriter, psycholoog).
Het doorvoeren van de verandering kan niet vanaf hetzelfde niveau als waar de verandering moet plaatsvinden. Uiteraard kan een CRO-specialist adviseur zijn van de (verander)manager.
Het bestuur zou, bijvoorbeeld, een Experimentation Centre of Excellence kunnen opzetten en experimenteren toevoegen aan de doelen van Product Owners. De CRO-specialist kan vervolgens plaatsneemt in het CoE om andere teams te helpen experimenteren (en dus verandermanagement tactieken toepassen).
Absoluut!
De geschiedenis leert dat het verzamelen van een grote menigte tot verandering leidt (denk aan Martin Luther King en zijn menigte). Let wel: veranderingen van onderaf kosten veel meer tijd (en frustratie). Verzamel als CRO-specialist een menigte en ga vervolgens naar het management om ideeën te pitchen en steun te krijgen. Het bestuur moet de wijziging initiëren. Met begrip en ondersteuning uit de organisatie wordt het een succes.
Ja, er zijn een paar voorbeelden, maar deze zijn nog steeds zeldzaam. Bedrijven kunnen echter wel groeien in ‘experimenteer volwassenheid’. In onderstaand maturity model zie je vijf niveaus waarin bedrijven kunnen groeien.

Maturity Model © Online Dialogue
... Just a quick note: we send out a newsletter every three weeks that includes the latest blogs, team updates and, of course, news about the offerings in our academy. Click here to subscribe.
Stap voor stap kunnen bedrijven één of twee niveaus groeien voor meerdere categorieën. Enkele organisaties bereiken dan na verloop van tijd een bepaald stadium dat we een experimenteer cultuur kunnen noemen. Maar dit is niet voor elke organisatie weggelegd. Voor start-ups en scale-ups is dit gemakkelijker dan voor de meeste bedrijven, omdat zij minder nalatenschap hebben.
In conclusion
Als CRO-specialist bestaat je taak niet alleen uit het uitvoeren van A/B-tests. Een groot deel van je werk zou kunnen worden besteed aan verandermanagement tactieken als je het als een leuke uitdaging ziet. Ga je voor meer interesse in je werk en het krijgen van aandacht van het hoger management, dan kun je het belang van experimenteren pitchen. Maar verwacht niet direct de hele bedrijfscultuur te veranderen. Stap voor stap, je doet het niet alleen.