November 24, 2025
Will AI make us smarter or dumber? The insights of Klöpping, Scherder and Online Dialogue
Reflection on Klöpping × Scherder by Simon Buil (Data Analyst at Online Dialogue)
Afgelopen maand was ik aanwezig bij het Conversion Boost congres in Kopenhagen, een evenement dat zich richt op optimaliseren en experimenteren. Voor mij was dit een speciaal event om twee redenen. Ten eerste was ik nog niet eerder op dit event geweest. Ten tweede, ik beschouw Kopenhagen als mijn tweede thuisstad (met Amsterdam stipt op één) omdat ik hier heb gestudeerd en nog regelmatig graag terugkom om vrienden te bezoeken.
Hieronder deel ik de belangrijkste inzichten en lessen van dit evenement.
Tijdens haar presentatie “Finding your humanity in optimization” gebruikte Abi Hough Keller’s Brand Equity Model om de essentie van merkbeleving uit te leggen. Dit model is opgebouwd uit vier lagen en benadrukt het belang van een diepgaand begrip van je publiek. Dit is essentieel in zowel merkbeleving als het optimaliseren van je digitale producten:
Een andere inzichtelijke presentatie werd gegeven door Bart Schutz, oprichter en eigenaar van Online Dialogue. Hij sprak over de financiële implicaties van experimenten. Hij benadrukte een veelvoorkomend probleem waarbij de gerapporteerde business cases vaak inaccuraat en veel te hoog zijn. Dit komt door:
Bart gaf aan dat groei en impact te verhogen zijn door:
Wil je ondanks ogenschijnlijk tegenvallende resultaten toch dat je baas fan wordt van experimenteren? Rapporteer dan een statistisch correcte business case.
Daarnaast lanceren we bij Online Dialogue een nieuwe masterclass: de replicatiecrisis van onbetrouwbare A/B test winnaars.
Daphne Tideman wijdde haar presentatie aan het belang van het leren van mislukte experimenten. Zij stelde dat falen een belangrijke kans biedt voor groei en verbetering, en introduceerde een vijfstappenplan om falen om te zetten in leerrijke momenten:
Het is altijd leuk verhalen te horen van organisatie waar een experimenteercultuur heerst. Op Conversion Boost deelde experts van Ikea, Spotify, en Sky hun verhalen.
Arnoldo Cabrera van Ikea deelde drie lessen over het starten en uitvoeren van een experimenteerprogramma:
Ashit Kumar van Spotify sprak over optimaliseren van de Customer Lifetime Value (CLV):
Online experimenten moeten rekening houden met CLV om ervoor te zorgen dat ze de OEC (Overall Evaluation Criteria) niet schaden. De OEC is een combinatie van data die kunnen helpen beslissingen te nemen die belangrijk zijn voor het succes van het bedrijf op de lange termijn. In andere woorden, kortetermijnwinsten moeten niet schadelijk zijn op de lange termijn.
Het is voor veel organisaties een uitdaging om de CLV nauwkeurig te berekenen voor verschillende cohorten, omdat de CLV op de lange termijn betrekking heeft; daarom is het betrouwbaar vaststellen van oorzaak en gevolg een uitdaging.
Een oplossing is het vinden van proxy-metrics die langdurige retentie aangeven. Bijvoorbeeld, voor de meeste apps is dit de gebruikersactiviteit op het platform.
Tot slot sprak Natasha Senior van Sky over het opzetten van een experimenteerprogramma om de operationele kosten te verlagen. Hierbij haar tips:
Deze verhalen uit de praktijk onderstrepen het belang van een strategische aanpak en laten zien hoe bedrijven succesvol kunnen zijn door zowel data-gedreven als mens-centrische benaderingen te combineren in hun experimenteerprocessen.
Conversion Boost was een waardevol congres op een mooie locatie met uitstekende sprekers en daarom zeker voor herhaling vatbaar.