November 24, 2025
Will AI make us smarter or dumber? The insights of Klöpping, Scherder and Online Dialogue
Reflection on Klöpping × Scherder by Simon Buil (Data Analyst at Online Dialogue)
Begin oktober vond een nieuwe editie van de Digital Analytics Summit plaats in Amsterdam. In deze blog vind je een overzicht van de belangrijkste inzichten van de Digital Analytics Summit 2024, inclusief waardevolle lessen over de nieuwste trends, innovatieve data-analysetechnieken en inspirerende verhalen die tijdens het evenement werden gedeeld. Voor deze derde editie stelde de DDMA-commissie opnieuw een sterk programma samen, met gerenommeerde sprekers uit binnen- en buitenland. Grote namen zoals Simo Ahava en Lea Pica waren aanwezig om de bijeengekomen data- en analytics-liefhebbers te inspireren. Dit jaar vond het evenement overigens niet plaats in het vertrouwde Pakhuis de Zwijger, maar op een nieuwe locatie: B.Amsterdam.
Een leuk (data) weetje: deze plek werd vroeger gebruikt door IBM voor hun typemachinefabriek. Inmiddels is de locatie al enkele jaren een bruisende start-up hub, waar zo’n 200 bedrijven zijn gevestigd.
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Hieronder een samenvatting met de belangrijkste inzichten van de interessantste sessies die ik heb bijgewoond in ‘The Louis’, de plenaire zaal in het B.3 gebouw.
STATE OF DATA ANALYTICS IN 2024 AND BEYOND
Simo Ahava (Simmer)
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Simo’s sessie, getiteld Out of the Frying Pan into the Fire, ging over pijn: het doorstaan en verdragen ervan, maar ook over mogelijke verlichting en hoop voor de toekomst. Het was een scherpe, kritische reflectie op de staat van de data & analytics industrie anno 2024. Prima kost op de vroege morgen voor de gemiddelde dataspecialist. Simo had een duidelijke boodschap: we hebben veel moeten doorstaan met z’n allen door al die eisen van Big Tech (zoals Google en Apple). Nu is het tijd om verder te kijken.
Key insights:
FROM TRADITIONAL ANALYTICS TO AI-DRIVEN INSIGHTS
Brenda van den Berg (KPN)
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Brenda’s talk ging over het verkrijgen van inzichten met AI in vergelijking met traditionele analytics. In plaats van de resultaten zelf, lag de focus vooral op de aanpak van een AI-project—een praktische en verhelderende benadering, al konden de uiteindelijke inzichten helaas niet worden gedeeld. Ze besprak hoe kwalitatieve sales leads werden ingeschat met behulp van AI. Voor deze AI-case werd de CRISP-DM-methodologie gebruikt, een beproefde methode die bestaat uit zes fasen, en je helpt om AI-use cases te ontwikkelen. Dit werd aangepakt als een innovatief project binnen KPN, met ondersteuning van experts uit het AI Excellence Center.
Key insights:
CONQUERING GA4 SETUP IN BIGQUERY
Timo Rietveld (HEMA)
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Timo wist direct de aandacht te trekken met zijn slogan: “Cut query costs up to 25x and boost data quality.” Een belofte waar elke data-liefhebber wel oren naar heeft! Zijn presentatie was naar mijn idee de meest praktische en waardevolle van de dag. Als Analytics Engineer bij HEMA deelde Timo hoe hij binnen BigQuery aan de slag is gegaan om zowel de datakwaliteit te verbeteren als de kosten aanzienlijk te verlagen.
Key insights:
Lights, Camera…No Action?
Lea Pica (Story-Driven Data)
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Lea Pica is een “data analyst turned Data Storytelling Advocate” en heeft recent een boek over dit onderwerp uitgebracht. Vandaag is ze in Amsterdam om meer te vertellen hierover want het leven van een gemiddelde data professional gaat namelijk al lang niet meer om de data alleen. Het gaat ook om het verhaal en dat doet ze met voorbeelden uit een industrie waar ze dit tot in perfectie beheersen. Met “5 Hollywood Storytelling Secrets Missing from your Data Presentations” toont Lea aan dat we nog veel kunnen leren van Hollywood waar het onze (zakelijke) communicatie betreft, dus ik zou zeggen: “Lights, Camera…Action!”.
Key insights:
HOW POPULAR IS MY HOUSE?
Naomi Smulders (Funda)
Bron: Digital Analytics Summit 2024
Funda heeft het grootste aanbod van koop- en huurwoningen in Nederland en bedient met zijn platform van 4,5 miljoen bezoekers per maand niet alleen kopers en huurders, maar ook meer dan tienduizend makelaars. Maar hoe zorg je ervoor dat de prestaties van een woning in de verkoop duidelijk en inzichtelijk worden? Naomi Smulders (voorheen data scientist bij Online Dialogue) legde uit hoe Funda met een doordachte datastrategie werkt om gepersonaliseerde dataproducten van hoge kwaliteit aan te bieden. Net als bij het bouwen van een huis begint het proces bij de fundering: bijvoorbeeld met duidelijke trackingprotocollen, een gestructureerde data layer voor het opschonen en verrijken van data, en een sterke integratie met een data warehouse (DWH).
De aanpak bij Funda kent echter ook de nodige uitdagingen, zoals inconsistenties tussen gegevens over een woning op de website en de informatie die een makelaar in zijn systeem over de woning ziet. Andere complexe onderwerpen zijn authenticatie, PII en GDPR-naleving. Daarnaast moet data niet alleen snel en nauwkeurig beschikbaar zijn, maar ook begrijpelijk blijven voor eindgebruikers, zodat deze niet juist extra vragen oproept. Dit allemaal om die ene vraag goed te kunnen blijven beantwoorden: hoe populair is mijn huis nu eigenlijk?
Key insights:
Nog meer inspiratie
Net als vorig jaar werd de dag afgesloten met een flinke dosis inspiratie. In 2023 kregen we nog een indrukwekkend inkijkje in hoe data en analytics kunnen bijdragen aan een betere wereld. Dit jaar stond de afsluiting ook in het teken van een wereld, de voetbalwereld.
Rogier Noordman, Football Data Scientist bij PSV Eindhoven
Rogier Noordman van PSV gaf een indrukwekkende presentatie (de beste/leukste van de dag in mijn optiek) waarin hij ons meenam in de wereld van data-analyse bij de Eindhovense club, die dit jaar nog landskampioen werd. Het was fascinerend om te zien hoe niet alleen een stadion, maar ook spelers volgehangen kunnen worden met technologie om hun prestaties nauwkeurig te monitoren. Bij PSV wordt werkelijk alles in het werk gesteld om de club en de trainer te voorzien van data waarmee ze beter geïnformeerde beslissingen kunnen nemen over de effectiviteit van spelers, zowel op als buiten het veld.
Net zoals bij andere sporten zoals de Formule 1, zit ook het voetbalspelletje vol met situaties waarin snel schakelen nét het verschil kan maken tussen winst of verlies en dus tussen het behalen van het kampioenschap of niet. “The devil is in the details” zeggen ze weleens, en die wil je zo snel mogelijk tackelen.
Afsluitend
Al met al was Digital Analytics Summit 2024 weer een dag vol inspirerende inzichten en praktische tips op het gebied van generative AI en spannende verhalen vertellen enerzijds en de meer technische tips over kostenbesparing, tracking & privacy anderzijds.
Bedankt DDMA commissie, alle sprekers en deelnemers voor alle inzichten en inspiratie. Tot volgend jaar!
Links: