November 24, 2025
Will AI make us smarter or dumber? The insights of Klöpping, Scherder and Online Dialogue
Reflection on Klöpping × Scherder by Simon Buil (Data Analyst at Online Dialogue)
Afgelopen maand was ik te gast bij de Telenet digital community podcast met Caroline Verkest, An Dewilde en Dennis Peeters. Samen hebben we het proces van experimenteren binnen de organisatie onderzocht en besproken. Telenet heeft het afgelopen jaar veel testen opgezet en hier een enorme waarde uitgehaald. Experimenteren en testen is nu namelijk belangrijker dan ooit. Niet alleen omdat percepties niet altijd overeenkomen met de realiteit, maar ook omdat ze discussies binnen de organisatie stimuleren. Je weet simpelweg of de impact groot genoeg is en of het je investering waard is.
... Just a quick note: we send out a newsletter every three weeks that includes the latest blogs, team updates and, of course, news about the offerings in our academy. Click here to subscribe.
In dit blog hebben we de belangrijkste punten uit deze podcast aflevering samengevat. Wil je meer weten? Luister dan naar de volledige aflevering!
In deze aflevering beantwoorden we de volgende vragen:
– Hoe bouw je een experimenteercultuur op?
– Hoe definieer je aan welke experimenten je gaat werken
– Wat waren de meest succesvolle experimenten?
– Welke experimenten zijn mislukt?
– Hoe begeleid je collega’s die zich niet hebben verdiept in de experimenten?

Telenet en Online Dialogue werken samen aan de verbetering van de experimenteercultuur binnen de organisatie. Als onderdeel van de samenwerking hebben een aantal kernmensen in het team een opleiding gevolgd. Tijdens deze training hebben we de basisprincipes overgedragen en de werkwijze geïmplementeerd in het team. Deze training bieden we maandelijks aan op ons kantoor in Utrecht, maar bij Telenet hebben we de training Inhouse aangeboden.
Bij Online Dialogue geloven we dat het proces goed moet zijn. De combinatie van data en psychologie vertelt je niet alleen welke stappen mensen zetten, maar ook waarom ze dat doen. In de Conversie Specialist training leer je de bezoeker naar de volgende stap te krijgen en hoe je dit operationeel inzet in je eigen organisatie.
Hee jij daar!…… Ben jij benieuwd hoe je de motivatie en het enthousiasme voor experimenteren binnen je team kan vergroten? Wij hebben daar een antwoord op! Zoals we al eerder vertelden in this blog is data storytelling dé manier om dit voor elkaar te krijgen. Wil je hier meer over weten of wil je er beter in worden? Volg dan onze training data storytelling!
Dit doe je bijvoorbeeld door het 6V model te gebruiken. Deze komt ook aan bod tijdens de conversie specialist training en wordt door veel van onze klanten gebruikt om structuur aan te brengen in de organisatie. In het 6V model kijk je naar concurrenten, klantenservice, waarden en doelen van het bedrijf. Op basis hiervan bepaal je de prioriteiten en breng je focus aan in je werkzaamheden.

Dank aan Telenet voor de uitnodiging. Het was een gezellige middag en een leuk gesprek. Je kunt de podcast terugluisteren op Spotify of hieronder terugkijken: