November 24, 2025
Will AI make us smarter or dumber? The insights of Klöpping, Scherder and Online Dialogue
Reflection on Klöpping × Scherder by Simon Buil (Data Analyst at Online Dialogue)
Afgelopen donderdag (11 maart) was de 35e editie van onze Dialogue Thursday (DiDo). Tijdens dit online event gingen de sprekers én de bezoekers in op het thema: ‘hoe combineer je agile met conversie optimalisatie?’.
Agile is een populaire werkwijze die wordt gebruikt om iets nieuws te implementeren of een bestaande dienst of product stap voor stap beter te maken. Hierbij worden producten door middel van diverse sprints opgeleverd. Agile kent een tijdelijk(er) karakter, omdat altijd een nieuw programma/project gestart kan worden of een ander onderwerp prioriteit krijgt. Conversie optimalisatie is daarentegen niet tijdelijk. Het is een continu proces waarin interessante en toepasbare inzichten worden verzameld die waardevol zijn op de korte termijn, maar voornamelijk op de lange termijn hun vruchten afwerpen. Maar hoe kan je beide werkwijzen gelijktijdig effectief inzetten?
In bijna elk (online) bedrijf wordt zowel agile als CRO toegepast. In de praktijk zie je dat deze twee manieren van werken vaak nog afzonderlijk van elkaar gebruikt worden. Maar wat zijn de overeenkomsten en verschillen? En hoe zorg je dat deze werkwijzen goed samengaan en elkaar versterken?
Tijdens de DiDo gaven de sprekers voorbeelden en tips uit de praktijk, en achteraf discussieerden we hier samen over tijdens een breakout sessie. Lees hieronder hoe sprekers Lotte Cornelissen (Online Dialogue) en Jurre de Ruiter (DPG media/NU.nl) agile en conversie optimalisatie effectief combineren.
Scrum is een manier om agile te werken. De kracht van zowel optimalisatie als scrum, is om snel en slimmer te komen tot functionaliteiten, producten en diensten die waardevol zijn voor bezoekers of klanten. Bij beide werkwijzen is het team zelf in staat om te kiezen wat er wordt gemaakt, hoe dit wordt gedaan en hoe dit leidt tot tastbare producten. Teams hebben dus een grote mate van zelfstandigheid.
Tijdens haar presentatie ging Lotte in op hoe je deze werkwijze als teams effectief combineert om zowel het meeste uit je sprints te halen, als dat je een continu en waardevol optimalisatie programma opzet. Er zijn namelijk veel overeenkomsten, maar hoe zorg je dat beide werkwijzen samen jouw organisatie laten groeien? En hoe kunnen ze in de praktijk met elkaar verweven worden?
Scrum bestaat al een tijd, maar dezelfde principes gelden nog steeds. De focus bij scrum ligt heel erg op snel producten ontwikkelen om zo te groeien. Bij CRO zorgt continue feedback van bezoekers voor groei. Er zijn veel eigenschappen die voor zowel scrum als CRO gelden, waardoor ze goed te combineren zijn. Onderstaand zie je deze karakteristieken en hoe je ze kunt inzetten:
In de praktijk zijn er best wat uitdagingen, maar hier zijn vaak ook oplossingen voor. Onderstaand zie je zes uitdagingen die je in een bepaalde mate kan tegenkomen als je beide werkwijzen gaat combineren. Er zijn verschillende oplossingen om deze obstakels te overkomen.
Door deze werkwijzen te combineren wordt je team echt veel krachtiger. Dus start met het combineren van scrum en optimalisatie voor (meer) impact. En zorg dat je je focus verlegt van ‘getting things done’ naar ‘getting the right things done’. Succes!
Bij NU.nl wordt al enkele jaren valideren en agile werken met succes gecombineerd. Dit gebeurt middels de ‘dual-track agile‘ methode. Tijdens zijn presentatie ging Jurre de Ruiter in op hoe dit in zijn werk gaat en wat daar bij komt kijken. Volgens Jurre gaan beide werkwijzen namelijk perfect samen.
Toen Jurre vijf jaar geleden begon bij NU.nl hadden ze een web team en een mobile team. Bij NU.nl zit dertig procent van de bezoekers op de webversie en zeventig procent in de app. Ze werkten agile, maar er werd nog niet getest of gekeken welke doelstellingen bereikt moesten worden. Het ging om producten opleveren en niet over het effect dat verschillende features hadden. En dat moest anders…
CRO en agile zijn uiteindelijk middelen om te zorgen dat je impact maakt op je bezoekers. Iedereen heeft bij NU.nl de doelstelling om impact te maken. En niet meer, zoals vroeger, om een aantal testen of een bepaald aantal producten op te leveren. Alle teams beseffen dat het gaat om doelstellingen halen. De mindset van focus op impact is belangrijker dan de methodes. Agile en CRO zijn bij NU.nl dus ook niet meer dan middelen.
Elk kwartaal worden er objectives and key results (OKR’s) opgesteld. Bij NU.nl werken ze impact-gedreven op basis van deze doelstellingen. Zo liggen de doelstellingen echt bij de teams en voelen zij de verantwoordelijkheid. Objectives worden gekoppeld aan de algehele NU.nl doelstelling.
Door te sturen op impact in plaats van deliverables behaald NU.nl betere resultaten. Onderstaand een aantal tips om dit effectief toe te passen in jouw organisatie.
De teams zijn zowel bezig met discovery als delivery. Dus zowel producten opleveren als de waarde ervan achterhalen. Bij discovery ga je zo snel mogelijk de waarde achterhalen door middel van CRO. Als de waarde is bewezen, dan gaat het naar delivery waarbij je het zo efficiënt mogelijk gaat uitrollen. Discovery is nodig voordat je gaat bouwen. Hiervoor heeft NU.nl een framework die teams elk kwartaal invullen:

Bij NU.nl werken ze volgens een aantal principes:
Voordat ze starten aan het ontwikkelen en uitrollen van een (grote) feature, stellen ze een aantal vragen om te achterhalen wat de doelstelling is en hoe ze dit zo effectief mogelijk kunnen behalen:
NU.nl heeft vijf multidisciplinaire IT-teams die zelfstandig draaien en features produceren en testen. Er zijn steeds minder feature teams en steeds meer autonome teams die op lange termijn impact maken.
De teams doorlopen de onderstaande fases. Hier zie je dat CRO en agile maar een aantal van de methodes zijn die NU.nl gebruikt om impact-gedreven te werken.

De CRO-specialisten en product owners hebben een adviserende rol vanuit het Centre of Excellence. Het CRO-team richt zich op het bevorderen van een cultuur van experimenteren met focus op impact, problemen, kansen, data en de gebruiker. Ze helpen de verschillende teams met de juiste mindset, tools en inzichten.
Naast het creëren van een datagedreven cultuur is het CRO-team bezig met het behalen van directe resultaten op belangrijkste objectives en key results. Dit gebeurt door optimalisatie door middel van A/B-testen, verdere discovery en (low-code) verbeteringen. Ook zorgt CRO bij NU.nl voor meer zekerheid over grote investeringen en strategische keuzes. Ze valideren grotere initiatieven bijvoorbeeld door deze voorafgaand aan de geplande oplevering te testen.
Jurre geeft een aantal tips mee:
Als je meer wilt weten over de verschillende manieren om deze werkwijzen succesvol te combineren, lees dan dit artikel van Ruben de Boer.
Jaarlijks organiseren we drie DiDo’s en de volgende editie staat gepland op 3 juni 2021. Meld je aan voor onze newsletter als je op de hoogte wilt blijven van al onze events!
We always enjoy getting input for our events. So do you have an interesting topic you would like to hear about during the DiDo? Or do you have another good idea on how to fill the DiDo? Take contact with us!
Nóg meer leren over conversie optimalisatie bekijk onze trainings.