24 november 2025
Worden we slimmer of juist dommer door AI? De inzichten van Klöpping, Scherder en Online Dialogue
Reflectie op Klöpping × Scherder door Simon Buil (Data-analist bij Online Dialogue)
Op uitnodiging van Google is onze collega Lotte Cornelissen eind juni naar Silicon Valley, California gevlogen voor de Google Executive Summit! Een 3-daagse summit samen met een aantal van de grootste Nederlandse bedrijven en preferred partners (waaronder Online Dialogue) met als thema ‘winning in a data driven world – Future of marketing will be automated, data driven & full funnel to win in the moments that matter!’. “Een inspirerende, gave en kennisrijke ervaring.” aldus Lotte.
Het programma bestond uit kennismaken, kennis delen over groei en datagedreven full funnel marketing en meer leren over Google, de cultuur binnen Google, en Google’s visie op de continue ontwikkeling vanuit gebruikers, klanten en innovatie.
Gedurende 2 dagen hebben Googlers zoals Chip Hall, Greg Corrado, Luke Wroblewski alles verteld over: brand building, machine learning, programmatic marketing, mobile assets, culture, attribution, privacy, security, investeringen in startups en virtual reality. De belangrijkste boodschappen van de drie dagen waren:

Een van de punten waar Google veel nadruk op legt is de waarde van webdata. We leven tegenwoordig in een wereld gedreven door data en platformen. Als bedrijf moet je nagaan hoe je merk vertegenwoordigd is op kanalen zoals Youtube, in zoekgedrag en op social media. Bezoekers geven vaak feedback en opmerkingen via deze kanalen. Gebruik deze informatie om je organisatie te verbeteren. Hoe wil jij dat je als merk overkomt? En komt dit overeen met de webdata?
Het tech landschap werkt al jaren lang in silo’s. Maar sinds kort hebben we volgens Google alle puzzelstukjes, van marketeer tot uitgever, om alle losse delen aan elkaar verbinden. De relevantie van je bedrijf groeit op het moment dat je geautomatiseerd en data gedreven te werk gaat over de gehele funnel. Of in andere woorden, door gebruik te maken van programmatic marketing: het automatisch inkopen van advertentieruimte. Om dit succesvol te doen heeft Google een framework voor ontworpen:

De laatste tijd hebben we Google al meerdere keren horen zeggen dat we meer moeten focussen op mobile web. De meeste bedrijven optimaliseren hun site alleen maar voor desktop en dat terwijl een steeds groter deel van de conversies wordt gemaakt op mobiel. De Q1/ 2017 Thuiswinkelmarkt Monitor laat zien dat 11% van alle online sales afkomstig zijn van mobiele telefoons. Het jaar ervoor was dit 8% (3,07 miljoen aankopen in Q1 2016 en 4,89 miljoen aankopen in Q1 2017). Dit betekent een groei van maar liefst +60% in een jaar!
We moeten dus starten met het optimaliseren voor mobiele gebruikers. Als we kijken naar de customer experience op mobiele websites dan zien we dat 90% van de Nederlandse mobiele sites een laadtijd heeft van meer dan 5 seconden. En dit terwijl we weten dat consumenten niet graag langer wachten dan 2 seconden. En dit kost ons veel geld. Volgens Google data verlaat 53% van alle consumenten een website op mobiel als de laadtijd langer is dan 3 seconden. En bij iedere seconde dat het langer duurt, zakken de conversies met 12%.
Eindelijk zijn onze computers snel genoeg om grote hoeveelheden data te scannen op patronen. Patronen die wij als mens zo snel niet kunnen herkennen. De term Machine Learning zien we overal terugkomen. Ook Google is op alle vlakken bezig om de nieuwste Machine Learning toepassingen te implementeren in hun diensten en producten. Het is echter geen magie. Wel omschrijft Google Machine Learning als een nieuw fundament van technologie. En de rest van de wereld lijkt het hiermee eens te zijn. Er ontstaan steeds meer bedrijven die deze ontwikkeling blijven boosten. Een van die bedrijven is Tensorflow. Ze bieden een open-source software library voor Machine Intelligence maakt tools en algoritmes die gratis beschikbaar zijn.

Naast informatie over de nieuwste ontwikkelingen in de markt heeft Google ook gedeeld hoe de ontwikkelingen verlopen binnen Google zelf. Zo gaven ze antwoord op een vraag waar veel mensen het antwoord op willen weten: ‘Wat is het geheim van Google?’ Het antwoord van Google: de juiste cultuur. Een cultuur begeleidt mensen bij hun dagelijkse beslissingen. Als de cultuur binnen een bedrijf klopt, dan heeft dat een positief effect op de werknemers en dus ook op de impact die je maakt als bedrijf. Tijdens de summit deelde Google hun core principles:
Het tweede punt dat Google noemt als reden voor hun succes is de waarde die ze hechten aan een goed team. Maar wat maakt een team goed?
Tijdens de summit heeft Google een sneak peak gegeven van een nieuwe dienst: een nieuw attributie model dat in de nabije toekomst gelanceerd wordt. Het model zal mensen meer inzicht geven in de verschillende kanalen. Zo vertelt het je welke waarde een bepaald kanaal heeft, op een bepaald tijdstip en punt in de customer journey. En natuurlijk is ook de werking van dit model gebaseerd op Machine Learning.

Naast al deze kennis kregen we de mogelijkheid om de campus te zien, te fietsen op Google fietsen en Palo Alto te verkennen. Echt een ervaring en zeker de moeite waard om eens een kijkje bij Google te nemen als je in de buurt bent van San Francisco!