24 november 2025
Worden we slimmer of juist dommer door AI? De inzichten van Klöpping, Scherder en Online Dialogue
Reflectie op Klöpping × Scherder door Simon Buil (Data-analist bij Online Dialogue)
We houden van keuze. Teveel is nooit goed, dat zorgt ervoor dat we onzeker worden of we wel de juiste keuze gemaakt hebben (choice overload), maar een extra optie toevoegen voor een normaal gesproken alleenstaand product kan geen kwaad. Sterker nog, het blijkt zelfs dat het gevoelsmatig beter werkt en daaropvolgend conversie verhogend werkt.
Dit op zich is geen écht nieuws. Interessanter is het recente artikel van Niv, Langdon en Radulescu (2015) waarin ze aantoonden dat een extra optie bij een normaal gesproken alleenstaand product voor positievere sensaties zorgde dan wanneer dit product zonder alternatief aangeboden werd.
Een keuze toevoegen versterkt het gevoel dat je krijgt van de uiteindelijke keuze.
Klinkt lastig hè? Valt reuze mee. Hier even een kort voorbeeldje:
Normaal gesproken vraag je in de kroeg aan je vrienden of zij een biertje willen. Leuk, maar door het toevoegen van een extra optie, in dit geval bijvoorbeeld een colaatje, wordt de drank naar keuze zelfs lekkerder gevonden door jouw vrienden! Wat wil je nog meer?
Online Persuasion tips voor het choice premium effect
Pas wel op met het toevoegen van een extra optie bij negatieve keuzes. Als je moet kiezen tussen een hap wasabi en een lading madame Jeanette pepers, dan versterkt deze keuze het gevoel dat je erbij hebt.
Meer online persuasion effecten en tips vind je op WheelOfPersuasion.com.