Eisen voor een succesvol CXO-programma bij Vattenfall
De belangrijkste eisen voor een succesvol CXO-programma zijn volgens Marco:
- De mensen
- Samenwerking met UX
- Ambassadeurs
- Samenwerking met Online Dialogue
“Op de eerste plaats: de mensen. Zonder enthousiaste collega’s waren we nooit zo ver gekomen na het plaatsen van de eerste vlag in de grond.” Daarnaast vertelt Marco dat de samenwerking met UX van groot belang is. “Dit CXO traject loopt namelijk parallel aan de groei van UX binnen Vattenfall. Ook die discipline is een vlucht aan het nemen. De UX specialisten heb ik in hetzelfde team ondergebracht als de digital analisten. Zij versterken elkaar in het inbrengen van het CXO gedachtegoed en het toepassen van onderzoek op kwalitatief en kwantitatief niveau.”
Ook de ambassadeursstroom was een belangrijke factor. “Door hun reviews en inspirerende presentaties is CXO een echt begrip geworden binnen de organisatie.” Als laatste benadrukt Marco de samenwerking met Online Dialogue. “Zonder hun expertise hadden we niet het juiste model, het klankboard en diepe kennis van dit vakgebied.”
Een succesvol CXO-programma ging echter niet zonder vallen en opstaan. Marco vertelt dat het niet altijd groeide: “Soms groeide het niet verder of vielen we terug in activiteiten. Desalniettemin zijn we door blijven werken aan het gedachtegoed. Doorzettingsvermogen is dus een belangrijk element.”
Marco geeft ook nog een tip voor organisaties die op zo’n grote schaal veranderingen willen doorvoeren: Trigger jezelf om te beginnen, houdt het toegankelijk en doe het in stapjes. Op deze manier blijft het vooral leuk om te doen en kan je team wennen aan de CXO principes.
De belangrijkste learning
Vattenfall heeft vanuit het niets CXO een breed bekend begrip gemaakt binnen de organisatie; de klantgerichte collega’s kennen CXO en steeds meer van hen passen het nu toe. De leidinggevenden worden nu ook relevanter om te voorkomen dat zij de groei remmen. Het sponsorship is een volgend aandachtspunt dat goed belegd moet zijn. “We hebben als organisatie een mooie klantgedreven mindset die goed aangevuld kan worden met een datagedreven mindset zodat onze klanten nog blijer met ons zijn.” Volgens Marco is de belangrijkste learning: Wat klein begint, zal uiteindelijk iedereen in de organisatie raken.
De toekomst van CXO bij Vattenfall
In de komende jaren is Vattenfall van plan om CXO stabiel door te laten groeien. Omdat steeds meer managers en projectmanagers het voordeel ervaren van datagedreven werken, zal er steeds meer specifieke kennis bij komen. Echter is het belangrijkste doel in de toekomst voor Marco dat het gedachtegoed bij anderen toe gaat nemen. “Bij groeipaden van functies als Product Owner, marketeer en software tester zullen we datagedreven CXO opnemen.” Ook zal de setup van een multidisciplinair team dat waardegedreven werkt moeten worden gekopieerd. “Dan behaal je het schaalvoordeel wat we als doel hebben gezet en de grootste waarde voor de organisatie biedt.”
Vattenfall zal door blijven gaan met het gericht inzetten van CXO binnen de organisatie. Online Dialogue helpt Marco en zijn team graag bij in het realiseren van de toekomstplannen. Wil je meer weten over onze samenwerking of ben jij wellicht geïnteresseerd in een samenwerking? Neem gerust contact met ons op.