Privacy, de overgang van Google Universal naar GA4 en client side tagging versus server side tagging. Dit zijn de drie grootste trends voor webanalisten in 2023 die op de eerste DDMA Digital Analysitcs Summit besproken werden. Op 13 oktober waren onze webanalisten Anouk en George aanwezig, met o.a. Simo Ahava, Krista Seiden en Steen Rasmussen in de line-up. In dit blog een korte recap, zodat je meteen van de laatste inzichten bent voorzien.
Thema 1: Wordt Google Analytics verboden in de EU?
Eén van de grote thema’s van de afgelopen jaren is Privacy en de European General Data Protection Regulation (GDPR). De relevantie van het thema privacy blijft ook in 2023 onveranderd en zal de komende tijd nog steeds blijven groeien, omdat veel Data Protection Authorities (DPA’s) een uitspraak zullen doen over het gebruik van Google Analytics. Terwijl de Nederlandse DPA (Autoriteit Persoonsgegevens) ons al geruime tijd op een officieel antwoord laat wachten, heeft de Deense DPA gezegd dat zij niet bepalen of Google Analytics verboden wordt, maar alleen zullen toetsen of bedrijven zich aan de wet houden.
De GDPR draait om 7 key principles: Lawfulness (fairness & transparency), Purpose limitation, data minimisation, accuracy, storage limitation, Integrity (and Confidentiality) and Accountability. Om compliant te zijn is het daarbij vooral van belang dat je de gebruiker van duidelijke en goede informatie voorziet met betrekking tot zijn/haar persoonsgegevens op het moment dat je deze verzamelt.
Google bereidt aanpassingen voor op mogelijke gevolgen van de uitspraken van verschillende DPA’s. De belangrijkste aanpassing is de overschakeling naar GA4 die een paar van de privacy problemen ondervangt. Helaas zijn er op dit moment nog veel factoren onduidelijk en blijft het afwachten op de uitspraak van de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland.
Gelukkig zijn er wel acties die je op dit moment al kunt ondernemen:
- Check je cookie banner op consent en juiste informatie
- Check of je privacy & cookie statement alle benodigde info bevatten
- Win advies in bij een advocaat over wat er in jouw statements en cookie banner zou moeten staan
- Vraag je af welke (persoonlijke) data je echt nodig hebt
- Blijf up to date met betrekking tot de tools die je gebruikt en hun rol in de privacy discussie. Deze melden ze vaak in hun nieuwsbrief, maar kun je ook actief opvragen bij je accountmanager.
Thema 2: GA4 vs Google Universal (GA3)
Het zal niemand ontgaan zijn dat er een grote verandering aan zit te komen wat betreft Google Universal (GA3). De overgang naar GA4 moet in juli 2023 afgerond zijn, dus analisten beginnen zich al steeds meer thuis te voelen in de nieuwe interface. Waar nu een groot deel van de bezoekers GA4 al heeft draaien, gebruikt nog bijna niemand deze als hun standaard omgeving. Krista Seiden sprak over de vele voordelen van GA4. Het wordt steeds meer een volwaardige vervanging voor GA3 en er komen steeds meer functies bij.
Een daarvan is Filtering. Een veelgehoord gemis is het aanmaken van een extra property / view. Met behulp van filters kun je nu custom reports maken. Hierdoor zou je de bestaande views Universal nabouwen in GA4. De connectie met BigQuery wordt de grootste omslag voor analisten.. De standaard koppeling aan GA4 zorgt voor een andere manier van analyseren en vraagt om een andere skillset. Benieuwd hoe je deze omslag naar BigQuery kan maken? Hieronder een aantal handige websites en tutorials om je op weg te helpen:
- Google Dev Codelabs
- The BigQuery Cookbook
- Google Cloud Quickstarts: interactieve tutorials
- Looker Connect: online lesomgeving
Thema 3: Serverside tagging v.s. client side tagging
Is serverside tagging de oplossing voor alle data privacy issues met Google Analytics en alle cookie issues? Nee, niet meteen. Maar het heeft wel een aantal voordelen ten opzichte van client side tagging. Zo zorgt het voor performance winst en is het makkelijker om andere datastromen aan je web data te koppelen. Het is daarentegen niet de oplossing wat betreft gebruikerstoestemming. Het feit dat een gebruiker aan client side niet meer ziet wat er gemeten wordt, wil niet zeggen dat je dus zomaar alles mag meten. Ook serverside tags moeten aan de privacy voorwaarden voldoen.
Serverside tagging is een onderwerp waar al veel over geschreven is, en waar het
komende jaar veel aandacht aan besteed gaat worden. Wil je hier meer over weten? Lees dan een van de vele blogs van Simo Ahava. Hij legt het op verschillende manieren uit.
Wij vonden de DDMA Digital Analytics Summit een succes. De volgende editie zal waarschijnlijk weer in oktober 2023 plaatsvinden. Wij kijken er nu al naar uit! Wil je meer weten over de gevolgen van GDPR voor jouw organisatie of de overgang naar GA4 binnen jouw team? Neem gerust contact met ons op. Onze analisten helpen je graag verder.
Dit blog is reeds ook gepubliceerd bij onze collega’s van Webanalisten.nl