De vraag zoemde al een tijdje rond in de wandelgangen: gaat er met de komst van GA4 iets veranderen voor Google Optimize en Optimize 360? Nu is het hoge woord er uit en blijkt dat Google al in Oktober van dit jaar afscheid gaat nemen van dit product uit de Google suite. In de door Google uitgestuurde mail naar alle analytics gebruikers staat echter nog niet veel informatie, behalve de sunset datum van 30 september, een link naar het Help Center en een kort zinnetje over dat ze uitkijken naar de visie van A/B-testen in GA4.
Hierbij is belangrijk om te beseffen dat de historische data van experimenten niet meer beschikbaar zal zijn na de eerder genoemde datum. Op deze webpagina is te lezen hoe je deze data kan exporteren, zodat het niet verloren gaat. Mocht je de ruwe data willen downloaden dan is het mogelijk om gebruik te maken van de Google Analytics Data API. Ook experimenten die lopen en een einddatum na 30 september hebben zullen stoppen per die datum.
… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.
En nu?
Dit is tevens een goed moment om te kijken of en wat de op dit moment beschikbare alternatieven zijn. In reactie op het nieuws van Google heeft VWO een gratis instap versie op de markt gebracht die tot 50.000 bezoekers ondersteunt. Daarnaast behoren Statsig (tot 5 miljoen hits per maand) en Split.io tot de gratis oplossingen. Voor gebruikers die Google Optimize 360 gebruikten zijn er zeker ook alternatieven in dezelfde prijsklasse. Hierbij kan er gedacht worden aan Kameleoon, VWO en Convert.
Mocht je wel binnen de Google suite willen blijven dan is dit het volgende schopje van Google om nu toch echt het overgaan naar GA4 te versnellen. Het is namelijk interessant dat Google een opmerking plaatst over de visie van A/B-testen in GA4, want dit suggereert dat A/B-testen binnen de Google suite niet volledig gaat komen te vervallen, maar dat het in een (eventueel aangepaste) vorm beschikbaar blijft.
Het lijkt sowieso de trend dat er geprobeerd wordt om zoveel mogelijk features naar 1 product toe te halen. In GA4 is dit onder andere gebeurd door het combineren van App-analytics (Firebase) met Web-analytics (Universal), maar ook de link met bigQuery die meer naar de voorgrond is getreden. Met de meest recente aankondiging lijkt het er dus op dat nu ook het testen (Optimize) gecombineerd gaat worden met het analyseren (Universal) in GA4. Kortom, zorg ervoor dat je klaar bent voor het moment dat de integratie van GA4 voor het A/B-testen live gaat!
Heb je hulp nodig bij de overstap naar GA4? Neem contact met ons op! Onze analisten staan voor je klaar!