MIE’22: het eventverslag

Al jaren geldt het Marketing Insights Event, oftwel ‘De MIE’ onder digital marketeers en marketing analisten, als hét event om inspiratie op te doen. Op onze winactie kwamen hele leuke reacties binnen en we hopen dat de winnaars van een gratis toegangsticket vol nieuwe kennis weer naar huis zijn gegaan. Ook wij delen graag onze kennis en inzichten, dus hebben we onze data scientist Naomi Smulders op pad gestuurd. Mocht je het gemist hebben, ik vat haar sessie in dit artikel even samen en geef je een korte recap van de rest van het event.

marketing insights event

Process mining op Marketing Insights Event ’22

Als data scientist houdt Naomi zich dagelijks bezig met het ontrafelen van de spaghetti die voortvloeit uit web analytics databronnen. Dag in dag uit analyseert zij de verschillende paden van customer journeys en maakt ze deze meetbaar zodat collega’s en opdrachtgevers hiermee aan de slag kunnen. Dit doet ze door de inzet van verschillende data science technieken, waaronder process mining. In haar sessie vertelde ze meer over deze techniek. Process mining is gebaseerd op de ‘raw data’ van de web analytics tools, visualiseert de complete klantreizen van duizenden bezoekers op de website en gaat op zoek naar de meest gebaande paden. Zo geeft process mining antwoord op vragen als ‘wat zijn de verschillende klantreizen van mijn gebruikers?’ En ‘welke onderdelen van mijn klantreis heb ik nog geen zicht op?’ Oftewel: het ontrafelen van de spaghetti. Er zijn immers net zoveel unieke customer journeys als unieke klanten. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact op met Naomi of houd onze socials in de gaten voor een vervolgartikel.

marketing insights event process mining

Marketing Insights Event ’22

Naomi was een van de vele sprekers die interessante inzichten en ervaringen hebben gedeeld. O.a. Motivaction & AlphaOne gaven een masterclass in het combineren van kwalitatieve analyses, EEG- en eye-tracking technieken voor het optimaliseren van TV-commercials. Ook de presentatie van de inzichten van de Nationale NieuwsApp Monitor was erg leerzaam. In dit onderzoek zijn 7016 ondervraagden aan de tand gevoeld over hun nieuwsapp gebruik van een van de 75 nieuwsapps in Nederland. Maar liefst 12 miljoen volwassenen gebruiken één of meer nieuwsapps, dus een schat aan data. Kortom, het was een onwijs interessant event en we kijken uit naar MIE’23!

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!