Slides van de sprekers
Bart Schutz – The biggest psychological experiment
Mischa Coster – Chief Psychology Officer
Coert Prins – Neuropersonalisation
Roderick Reichenbach – Performance fluency
Aranka Sinnema – Creatieve Duwtjes
Roeland Dietvorst – Neurale bouwstenen van merkwaarde, begeerte en koopgedrag
James Williams – Philosophy and ethics of attention and persuasion
Met negen sprekers en een een zaal vol psychologen waren we afgelopen dinsdag in discussie over ethiek en spraken we ondertussen over nieuwe en de meest effectieve mogelijkheden van gedragsbeïnvloeding. Ergens voelt het alsof deze twee onderwerpen elkaar snijden, maar ze lijken aan de andere kant ook niet meer zonder elkaar te kunnen.
Als psycholoog kun je heden ten dage meer dan ooit te weten komen over onlinegedrag en hoe we hierover meer accurate voorspellingen kunnen doen. Waar we enerzijds nog volop aan het leren zijn hoe we gedrag nu het meest effectief kunnen beïnvloeden, vragen sommigen zich al af of we nog wel onze verantwoordelijkheid nemen als vakgebied en wat ethiek hier ons nog in kan bijleren. Wanneer wordt bijvoorbeeld een ‘Nudge’ in de richting van wenselijk gedrag een ‘Push’ naar een asociaal voorkomen? Wat uiteindelijk, voor ons als psychologen en onze opdrachtgevers, tot de vraag kan leiden waar de grens ligt tussen commercieel en algemeen belang.