CRO UX is usability design op Champions League niveau

Een ervaren CRO/UX-designer is de onmisbare factor voor een succesvol experimenteer programma. Ondanks het zichtbare werk wat men oplevert, wordt de UX’er vaak over het hoofd gezien. Dat is zonde en hier wil ik graag verandering in brengen. Daarom stel ik je graag voor aan Marcel Stommel, een van de meest ervaren UX’ers bij OD.

Marcel werkt ruim 4 jaar bij Online Dialogue en besteedt zijn tijd aan klanten zoals Van der Valk, Stella, Beter Bed en nog meer. Maar, hij heeft niet altijd in CRO gewerkt. Na zijn studie Communicatie en Multimediadesign werkte hij bij een marketingbureau als visual interface designer. Hier was hij betrokken bij het ontwerpen van websites en digitale producten voor marketingcampagnes. Een flinke verandering toen hij bij OD kwam werken.

Marcel: ‘Een designer binnen een CRO-proces moet in staat zijn om user centered te ontwerpen en dus de ervaring van de gebruiker boven het ontwerp te stellen. Er is dus een enorm verschil tussen de “gewone UX’er” en een CRO/UX’er. Ik werk nu op basis van psychologische hypotheses en data-analyses in plaats van mijn eigen gevoel. Ik maak op basis van alle kennis die vergaard is door de psychologen en analisten een ontwerp dat bepalend is voor het succes van het project. UX binnen CRO is ontzettend waardevol en leuk werk want ik ben bij elke stap betrokken.’

‘UX is zoveel meer dan plaatjes maken’

Samen is beter

Marcel is een echte teamplayer. Gelukkig maar, want volgens hem is alles teamwork. ‘De psycholoog brengt de gedragingen in kaart, de analist buigt zich over de data en vervolgens mag ik er een kloppende ervaring van maken. Ik word ontzettend blij van winnende experimenten, maar ook van het optimaliseren van het proces erachter. Ik wil een optimalisatie leveren voor de klant. Al is het maar een fractie beter, zolang het maar het geslaagd is voor de klant.’

Digital maturity in CRO

In zijn tijd bij Online Dialogue heeft hij veel verschillende organisaties van binnen gezien. De culturen binnen de organisaties verschillen enorm, evenals het niveau waarop de teams opereren. ‘Sommige klanten zijn heel ver in hun digital maturity en hebben een heuse experimenteercultuur ontwikkeld. Beter Bed is hier een goed voorbeeld van. Zij wonnen in 2022 nog een conversie award bij de DDMA Dutch CRO Awards. Hier merk je echt dat experimenteren de norm is en in het team alles draait om valideren en experimenteren. Lang niet alle klanten zijn al zo ver, maar we helpen hen graag hierbij. Zo heb ik ook voor een klant gewerkt waar het hele experimenteertraject op rolletjes liep, zolang wij betrokken bleven. Zodra we de samenwerking afbouwden, zagen we in Airtable dat de klad erin kwam. We blijven altijd de vinger aan de pols houden en springen snel bij wanneer dat nodig is. Het veranderen van de organisatiecultuur is een enorm proces, dat gaat niet in een paar maanden. Maar ook hierbij ben ik als UX’er betrokken. Het is zoveel meer dan plaatjes maken.’

Topscorer zijn in de Champions League
In de afgelopen vier jaar heeft Marcel heel veel beleefd. En toch is zijn eerste week het meest bijgebleven. ‘Toen ging ik als UX’er van de Keuken Kampioen Divisie naar de Champions League. Ik leerde dat het niet alleen over de doelpunten gaat, maar dat ook de selectie, de formatie, de strategie en trainer enorme impact hebben op succes. Er gaat zoveel meer aan vooraf om het beste schot te kunnen maken. Ik denk dat als er in het voorstadium meer structuur zit, je slagingskans enorm verhoogt.’

OD’s BOOM! model

Daarom gebruiken we het BOOM model. Online Dialogue’s Behavioral Online Optimization Method (OD’s BOOM!) bestaat uit twee belangrijke pijlers, namelijk een gestructureerde manier van werken, en het toepassen van gedegen psychologische en gedragswetenschappelijke kennis over consumentengedrag. (Mocht je meer willen weten over BOOM, we bieden ook een vijfdaagse training aan)

BOOM Introduction Psychology Training

Op basis van talloze wetenschappelijke artikelen, psychologische theorieën en inzichten uit meer dan 7000 A/B-testen hebben we vijf succesvolle optimalisatie richtingen opgesteld. Al deze inhoudelijke inzichten gebruiken we bij het opstarten van een optimalisatietraject op jouw website, waardoor we bijzonder goede resultaten opleveren. Hiermee krijgen we snel inzicht in hoe jouw klanten werken, en waarom ze zich gedragen zoals ze doen. Deze inzichten zetten we dan snel om in test ideeën, praktische handvatten voor een redesign, en nog veel meer.

>> Meer weten over BOOM?

‘Je wil als plaatjesmaker 10x op doel schieten en dan raak je 5x met geluk. Ik leerde in die eerste weken dat als je je meer focust op het team en de strategie, dat de kans groter is dat je raak schiet en die conversie uplift bereikt. Toen ik bij OD kwam, had ik een team achter me en was ik niet meer de lonely spits die hoopte dat hij raak schoot met zijn ontwerpen. En met dit team van specialisten weet ik dat ik raak schiet.

Ik hoop dat ik met mijn verhaal een bijdrage kan leveren aan een andere kijk op CRO-UX. En dat ik mensen kan leren dat CRO-UX een belangrijke discipline in ons werkveld is. Nu heb ik soms het gevoel dat dit specialisme niet helemaal op waarde wordt geschat. Daarom wil ik eigenlijk dat er meer aandacht voor CRO-UX in de diverse opleidingen komt. Dit zal helpen om het nut en de noodzaak van CRO-UX verder te verspreiden.’

Marcel Stommel CRO UX

Toekomstplannen en visie voor OD

Zoals een echte OD’er betaamt is Marcel nooit uitgeleerd. ‘Als je me zou vragen hoe het leven eruit ziet over vijf jaar, zou ik zeggen dat ik hier werk aan service design modellen die ons werk beter maken. En zul je me in het UX Lab vinden, waar ik touchpoints zit te optimaliseren met de klant. Oh, en ik zou nog wel voor GSTAR of SuitSupply willen werken, dat lijkt me leuke klanten en ik zie diverse optimalisatiemogelijkheden die we met ons team kunnen oplossen. Dus Fokke de Jong en Rob Schilder, jullie weten me te vinden.

Tips voor de nieuwe lichting?
‘Toen ik klein was, maakte ik van een A4tje een laptop. Ik vouwde hem dubbel, tekende een toetsenbord en een scherm en maakte mijn eigen creaties op het zogenaamde dashboard. Het designen heb ik altijd al leuk gevonden, maar dat er nog veel meer mogelijk is als je dit toepast in CRO wist ik helemaal niet. Ik wil de mensen die UX’er willen worden of denken aan een carrièrestap in CRO zeggen: DOEN! Kom lekker de CRO- wereld in. Deze is klein, apart en totaal anders dan wat ik eerder ervaren heb. Ja, je levert wel wat artistieke vrijheid in omdat je ontwerpen onderbouwd zijn in plaats van onderbuikgevoel, maar je krijgt er een veel diepere laag voor terug. Doordat we werken met verschillende conversie strategieën weet ik nu waarom ik dingen doe en hoe ik het ontwerp beter maak. Nu ik hier al zo lang werk voel ik me soms een halve psycholoog, haha!

Wil je ook meer weten over UX en CRO?

Neem dan contact op met Marcel of een van onze andere collega’s. Meer weten over werken bij OD? Klik hier voor onze vacatures. UX is een van de belangrijke pijlers in de opleiding tot Conversie Specialist, waar Marcel ook docent is. Elke maand start er een nieuwe lichting. Liever in de zomer aan de slag? Kijk hier voor de eerstvolgende datum voor deelname aan de summer crash course.

… Even tussendoor: we sturen elke drie weken een nieuwsbrief met daarin de laatste blogs, teamupdates en natuurlijk nieuws over het aanbod in onze academy. Klik hier om je in te schrijven.

Sanne Maarsingh-Kelder

Als content manager is Sanne de duizendpoot die alle kennis verzamelt en naar buiten brengt. Altijd op jacht naar de beste blogs en vetste artikelen. Je maakt haar blij met een lekkere kop kruidenthee, een goed verhaal en: motorrijden!